Vak: Afstudeeropdracht credits: 30

Vakcode
SRVB15AO
Naam
Afstudeeropdracht
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.G. Wesselink
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Afstudeeropdracht - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten:
De student als ‘beginnende beroepsbeoefenaar’ ontwerpt en maakt een ‘professioneel product’ (zie leeruitkomsten) en kan dat verantwoorden tegenover bedrijf en/of vakgenoten.
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Innoveren, waardecreatie, onderzoekend vermogen, analytisch vermogen, lerend vermogen en communiceren dienen op eindniveau aangetoond te worden.

De leeruitkomsten staan nader uitgewerkt in de afstudeerhandleiding.

Inhoud

Niveau:
Gevorderd

Inhoud:

Schriftelijk:
De doelstelling van het afstudeertraject is:
De student kan individueel, binnen de gestelde tijd, elk marketing gerelateerd vraagstuk/probleem uit de praktijk gestructureerd aanpakken en doet dit in de context van en in afstemming met de organisatie en haar omgeving. De student geeft een aanzet voor implementatie en schrijft van het geheel een adviesrapport. De student kan de resultaten daarvan presenteren. Ten slotte kan de student tegenover derden (beoordelaars) zowel de aanpak als de onderbouwde oplossingen in het Nederlands mondeling toelichten en verdedigen.

De student voert de opdracht uit voor een opdrachtgever of zijn eigen onderneming en lost het vraagstuk/probleem onderbouwd op en geeft hierbij concrete aanbevelingen. De student doet hiervan verslag in de vorm van een scriptie. De scriptie heeft de opbouw van een adviesrapport.

 
Mondeling:
Het mondeling vindt plaats op basis van de door de student uitgewerkte afstudeeropdracht. De student is in staat de resultaten van de opdracht mondeling te presenteren en te verdedigen en zijn advies in een brede context te plaatsen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de Blackboard course.

Instapvoorwaarden:
De student wordt toegelaten tot de afstudeerfase als hij 115 studiepunten uit jaar 2 en 3 heeft behaald. De minor heeft gevolgd, én tenminste 10 credits van de 15 credits vanuit blok 13 al heeft ontvangen.
 


Bijzonderheden:
Voor vragen rond afstudeerrijpheid dien je contact op te nemen met je studiecoach. Voor inhoudelijke vragen m.b.t. de afstudeerstage en de organisatie hiervan kun je contact opnemen met het Praktijkbureau  (kamer A1.037).
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance