Vak: Betekenisvolle economie en retail credits: 5

Vakcode
ORVP21BER
Naam
Betekenisvolle economie en retail
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. Veldman
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Betekenisvolle economie en retail - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • legt (samen met andere studenten) uit hoe marktwerking de strategie van de gekozen ondernemingen bepaalt;
  • legt (samen met andere studenten) uit wat de negatieve effecten zijn van de keuzes die de gekozen ondernemingen maken;
  • legt (samen met andere studenten) uit welke leidende principes oorzaak zijn van de negatieve impact voor mens en natuur en welke leidende principes dit zouden kunnen voorkomen;
  • legt (samen met andere studenten) uit wat de gekozen ondernemingen al doen om de negatieve impact op mens en natuur te voorkomen;
  • formuleert (samen met andere studenten) een duurzame missie/visie en drie kansen voor een branche.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het doel is om je inzicht te geven in het belang van duurzaamheid in de economie en jullie tegelijkertijd te inspireren om ook met duurzaamheid aan de slag te gaan in de rest van de opleiding. Bedrijven in Nederland zoals Tony’s Chocolonely, Dopper, Fairphone en Mud Jeans laten zien dat je door duurzaamheid centraal te zetten succesvol kan ondernemen en een positieve bijdrage kan leveren aan mens en natuur.
Gedurende dit vak leer je wat de relatie is tussen duurzaamheid en economie. In de economie staat al geruime tijd marktwerking centraal. Hiermee wordt bedoeld dat vraag en aanbod door middel van prijs op elkaar afgestemd zijn. De uitdagingen in de wereld vragen echter om een ander perspectief op waardecreatie en marktwerking. Dit vak geeft inzicht in de huidige economie en de noodzakelijkheid van duurzaamheid.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance