Vak: Retailmarketing credits: 5

Vakcode
ORVP21RMK
Naam
Retailmarketing
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Onrust
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Retailmarketing - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
Leeruitkomsten:
De student:
  • begrijpt wat retailmarketing anders maakt van marketing buiten de retailcontext;
  • kent de dynamiek van de retail over tijd en begrijp daaruit welke rol retail nu inneemt (in de bedrijfskolom);
  • kent de strategische en tactische beginselen van de retailmarketing;
  • kent en begrijpt de componenten van omzet-winkelformule en begrijpt zijn functie;
  • kent de begrippen attractiewaarde en transactiewaarde en kan deze twee onderscheiden;
  • kent de retail P’s (retail marketingmix), kan deze onderscheiden en weet welke beslissingen aan de P’s ten grondslag liggen;
  • kent de relatie tussen de omzet-winkelformule, attractie- en transactiewaarde en de retail P’s.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Retailmarketing is een specifieke manier van kijken naar de marketing rondom het retail- en franchisegebeuren. Bij dit studieonderdeel gaan jullie de interne kant verkennen oftewel de micro kant van organisaties. Dit zal gedaan worden vanuit een retail perspectief.
Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:
  • Attractiewaarde en transactiewaarde
  • de P’s van retailmarketing (retail marketingmix),
  • segmenteren, doelgroepen en positionering vanuit een retailperspectief,
  • De winkelformule
  • de geschiedenis van retailmarketing en het nut ervan,
  • dynamiek in de retail
  • retailmarketing en e-commerce,
  • De opgedane kennis kan gebruikt worden bij het mysteryshoponderzoek.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance