Vak: Ondernemingsplan in uitvoering credits: 5

Vakcode
ORVP21ONU
Naam
Ondernemingsplan in uitvoering
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Ondernemingsplan in uitvoering - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:   
  1. beschrijft de onderneming vanuit een zakelijk perspectief middels de gegeven theorie van canvasmodellen.
  2. reflecteert op veranderingen in het businessmodel canvas.
  3. stelt een concreet uitvoerbaar marketingplan voor de onderneming op en voert deze ook uit.
  4. stelt een concreet salesplan voor de onderneming op en voert deze ook uit.
  5. bezoekt evenementen ten behoeve van de groei van de onderneming.
  6. communiceert met stakeholders over de groei van de onderneming.
  7. geeft verantwoording over geldstromen en begroting voor de onderneming.
  8. creëert rendement op het aandelenkapitaal van de onderneming.
  9. reflecteert op het leereffect voor de ondernemer door de onderneming.
  10. is kritisch over genomen beslissingen ten behoeve van groei van de onderneming.
  11. beoordeelt groepsgenoten over de bijdrage aan de groei van de onderneming.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Deze periode gaan jullie ondernemen!

Dit doen jullie door het gemaakte ondernemingsplan in uitvoer te brengen.

Samen met jullie coach en medestudentondernemers werken jullie aan jezelf als ondernemer, de onderneming en het ondernemerschap dat nodig is om de plannen uit te voeren.

Jullie werken toe naar drie mijlpalen:
  • een halfjaarverslag (beoordeeld met een groepscijfer)
  • een peer-assessment (beoordeeld met een individueel cijfer)
  • een boekhoudkundige liquidatie (voorwaardelijk voor bovenstaande cijfers)

De vaste dag op de Hanzehogeschool staat deze periode in het teken van gerichte coaching op de uitvoering van de plannen van jullie studentenbedrijf.

Via, door jullie voorbereide vergaderingen, bespreken jullie de voortgang van de uitvoer van jullie plannen en leggen jullie verantwoording af over de tijd die jullie gebruiken om te ondernemen. Jullie moeten 112 uur per persoon aan werkzaamheden voor het studentenbedrijf verantwoorden en bewijzen.

Per week presenteren jullie een infographic. Daarin verwerken jullie de voortgang van:
  • het salesplan/ de leadlijst
  • de marketingactiviteiten
  • de evenementen
  • het netwerk
  • de balans

Workshops en spreekuren op het gebied van sales en administratie gaan jullie helpen bij het realiseren van jullie doelstellingen. Coaching door buddycoaches en de vakken Gedrag in Organisaties, Professionele Identiteit en Communicatie helpen jullie bij de samenwerking in het studentenbedrijf.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance