Vak: Design Skills credits: 3
- Vakcode
- POVB16063
- Naam
- Design Skills
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- G.M. Jonker
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Individueel
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Design Skills - Opdracht
Leeruitkomsten
4.1.2 De student ontwerpt (in een multidisciplinaire omgeving) een product en verfijnt vaardigheden ten aanzien van verschillende methoden, technieken, ontwerptools, gereedschappen en apparaten (indien nodig onder begeleiding).
5.2.2 De student past kennis over kleurenleer toe ten behoeve van productontwikkeling (indien nodig onder begeleiding).
7.1.2 De student breidt visualisatievaardigheden (lees: schetsen en tekenen) uit ten aanzien van (toekomstig) product(gebruik) (indien nodig onder begeleiding).
7.2.2 De student breidt visualisatievaardigheden van digitale grafische gereedschappen uit ten aanzien van (een) (toekomstig) product(gebruik) (indien nodig onder begeleiding).
5.2.2 De student past kennis over kleurenleer toe ten behoeve van productontwikkeling (indien nodig onder begeleiding).
7.1.2 De student breidt visualisatievaardigheden (lees: schetsen en tekenen) uit ten aanzien van (toekomstig) product(gebruik) (indien nodig onder begeleiding).
7.2.2 De student breidt visualisatievaardigheden van digitale grafische gereedschappen uit ten aanzien van (een) (toekomstig) product(gebruik) (indien nodig onder begeleiding).
Inhoud
In deze onderwijseenheid wordt de student begeleid in het aanleren van verschillende ontwerptechnieken om te komen tot een fysiek product dat zowel gevisualiseerd, gepresenteerd als gerealiseerd wordt. Dit gebeurt met name op individueel niveau. Alle ontwerpfasen worden daarbij individueel doorlopen om te komen tot goede en verantwoorde keuze in de vorm van iteratieslagen en daarbij geldt: maken is ontwerpen en ontwerpen is maken.
Er is deze periode speciale aandacht voor de esthetische kant en de vormgeving van het ontwerp.Tijdens de lessen komt ter sprake of het een commercieel product is of niet. Daarom leert de student in deze onderwijseenheid ontwerpen vanuit de esthetiek. Belangrijk daarbij is dat geleerd wordt hoe er naar de vormgeving van een product gekeken wordt en hoe het beleefd wordt door de gebruiker vanuit esthetisch oogpunt. Als de student zelf uitermate tevreden is over zijn ontwerp is de doelgroep dat in dit geval ook. De student is zelf dus een criterium voor het succes van zijn ontwerp.
Er is deze periode speciale aandacht voor de esthetische kant en de vormgeving van het ontwerp.Tijdens de lessen komt ter sprake of het een commercieel product is of niet. Daarom leert de student in deze onderwijseenheid ontwerpen vanuit de esthetiek. Belangrijk daarbij is dat geleerd wordt hoe er naar de vormgeving van een product gekeken wordt en hoe het beleefd wordt door de gebruiker vanuit esthetisch oogpunt. Als de student zelf uitermate tevreden is over zijn ontwerp is de doelgroep dat in dit geval ook. De student is zelf dus een criterium voor het succes van zijn ontwerp.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Engineering