Vak: Graduation Project credits: 30

Vakcode
POVB21141
Naam
Graduation Project
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
S.M. de Graaf
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Supervisie
Toetsen
  • Graduation Project - Opdracht

Leeruitkomsten

De leeruitkomsten zijn gekoppeld aan de domeincompetenties van Engineering:

De student:
  • analyseert een ontwerpvraagstuk (identificatie van het probleem of klantbehoefte) (analyseren);
  • weegt mogelijke ontwerpstrategieën / oplossingsrichtingen af (analyseren);
  • brengt eisen / doelstellingen / randvoorwaarden in kaart (analyseren);
  • ontwerpt (product*)concepten en visualiseert het (toekomstig) product*(gebruik) (ontwerpen);
  • draagt bij aan de realisatie van een product* dat aan de gestelde eisen voldoet door het inzetten van praktische vaardigheden (prototypen, valideren, documenteren, etc.) (realiseren);
  • laat een product* in zijn toepassingscontext of werkomgeving optimaal functioneren (beheren);
  • voert zijn werkzaamheden projectmatig uit volgens opgesteld plan (managen);
  • adviseert in het product*ontwikkelproces door een onderbouwde keuze uit concepten, oplossingen e/o implementaties (adviseren);
  • heeft een kritisch onderzoekende houding en maakt gebruik van geschikte methoden en technieken om op basis hiervan bij te dragen in het productontwikkelproces (onderzoeken);
  • functioneert binnen de organisatiestructuur en -cultuur en brengt eigen beelden en feedback in kaart met betrekking tot persoonlijk functioneren en loopbaanontwikkeling en speelt hierop in (professionaliseren).
 
* Product kan ook een combinatie zijn met een dienst, systeem, omgeving, experience, interaction of business.

Inhoud

Het doel van 14.1 Graduation Programme is om als junior Industrieel Product Ontwerper (IPO’er) zelfstandig het ontwerpproces (zie Ontwerpproces IPO Groningen) te doorlopen. De opleiding stelt de beroepsbekwaamheid als junior Industrieel Product Ontwerper vast. 
 
Het te doorlopen ontwerpproces bestaat uit vier fasen: Explore & Analyse, Create, Simulate & Test en de laatste fase Realisation. De eerste drie fasen van het ontwerpproces zijn iteratief. Dat betekent dat deze fasen van het ontwerpproces stelselmatig opnieuw worden doorlopen en daarbij steeds voortschrijdende inzichten worden gebruikt om het ontwerp te verbeteren en aan te scherpen. Die inzichten worden vastgelegd in een Programma van Eisen dat gedurende het proces steeds verder aangescherpt wordt tot die eisen waaraan een ontwerp moet voldoen om de (toekomstige) gebruikers tevreden te stellen. De voortschrijdende inzichten worden gevoed door continue onderzoek: onderzoek naar optimalisatie van het ontwerp (qua techniek, materiaal, vormgeving, etc.) en door onderzoek naar en bij de doelgroep, de toekomstige gebruikers van het product. 
 
De opdracht die in 14.1 Graduation Programme centraal staat is: Ontwikkel een product en doorloop daarbij alle fasen van het ontwerpproces.  
 
De student is zelf verantwoordelijk voor het verwerven van een afstudeeropdracht, maar kan daarbij ondersteuning krijgen vanuit de opleiding. Bespreek bijvoorbeeld met de mentor hoe de afstudeeropdracht verworven kan worden. De afstudeeropdracht en mogelijk bijbehorende bedrijf verwerf je gedurende 13.1 Pre-graduation Programme.
 
Opmerking: Check instapvoorwaarden in de afstudeerhandleiding.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Engineering