Vak: Risicoscan credits: 15

Vakcode
REDB22RIS
Naam
Risicoscan
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
L. Wolting
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Risicoscan - Opdracht

Leeruitkomsten

Analyseren, niv. 3
De beginnende beroepsbeoefenaar analyseert in een complexe situatie juridische vraagstukken rekening houdend met de omgeving en met gebruikmaking van meerdere juridische en niet- juridische bronnen. De student maakt daarbij gebruik van praktijkgericht juridisch onderzoek en verantwoordt de daarin gemaakte keuzes:
LU1: De student brengt van een complexe juridische praktijksituatie en/of een open probleemstelling waarbij meerdere actoren een rol spelen, de feiten in kaart, maakt daarbij een ordening op juridische relevantie, formuleert van daaruit de rechtsvragen en kan deze schriftelijk en/of mondeling beantwoorden en verantwoorden.

Adviseren, niv. 3
De beginnende beroepsbeoefenaar informeert de cliënt (persoon of organisatie) na gedegen onderzoek over een complex juridisch vraagstuk rekening houdend met de standpunten van de verschillende partijen waarbij relevante rechtsbronnen worden gebruikt. Hij verwoordt schriftelijk en mondeling hoe het advies tot stand is gekomen en motiveert welke oplossing(srichting) voor de opdrachtgever het meest passend is:
LU 2: De student communiceert conclusies, kennis, motieven en overwegingen op passende wijze aan de cliënt en/of opdrachtgever.

Belangen behartigen, niv. 3
De beginnende beroepsbeoefenaar herkent in een complexe juridische praktijksituatie belangen van zijn cliënt (persoon of organisatie). Hij vertegenwoordigt de cliënt door op te treden als belangenbehartiger, bemiddelaar, onderhandelaar of een andere effectieve rol. Hij is zich bewust van de ethische kant van zijn handelen:
LU1: De student analyseert tegenstrijdige belangen op meerdere niveaus;
LU2: De student beoordeelt welke rol hij kan aannemen om de belangen van de cliënt of organisatie zo goed mogelijk te behartigen, rekening houdend met effectiviteit en ethischeaspecten;
LU3: De student past de gekozen rol toe en verantwoordt de gekozen handelswijze;
LU4: De student kiest welke rol hij aanneemt in het adviestraject om de belangen van de cliënt of organisatie zo goed mogelijk te behartigen, rekening houdend met effectiviteit en ethische aspecten.

Inhoud

In deze cursus voert de cursist een risicoscan uit in de praktijk en bij voorkeur bij de eigen organisatie. Hierbij is de cursist in staat om juridische risico’s te identificeren, analyseren en te beheersen. Bij het maken van de risicoscan wordt gebruik gemaakt van de inzichten zoals verworven bij de (verdiepende) onderdelen contract- en goederenrecht en juridische aspecten voor ondernemers zijnde arbeidsrecht, ondernemingsrecht en fiscaal recht. Tevens wordt ingegaan op de adviesvaardigheden en schrijfvaardigheden van de cursist.
De risicoscan resulteert in  een adviesrapport inclusief een reflectie op de professionele ontwikkeling. Ter afronding van de module volgt een assessment.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies