Vak: Belangenbehartiging 2 credits: 5
- Vakcode
- SJVH20BEL2
- Naam
- Belangenbehartiging 2
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.O. van Diepen
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Projectonderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Belangenbehartiging 2 - Opdracht
Leeruitkomsten
Adviseren niveau 2:
De student informeert de cliënt (persoon of organisatie) na verduidelijking van een complex maarafgebakend sociaaljuridisch vraagstuk over mogelijke oplossingen, houdt daarbij rekening met decontext van de cliënt en verantwoordt mondeling of schriftelijk welke keuzes er gemaakt kunnen worden:
Leeruitkomsten:
1. De student achterhaalt door samenspraak met de cliënt de complexe maar afgebakende sociaaljuridische vraag;
3. De student komt samen met de cliënt tot een optimale keuze.
Belangen behartigen niveau 2:
De student herkent, onder begeleiding, in een complexe maar afgebakende sociaaljuridische contextbelangen van verschillende cliënten (personen of organisaties), vertaalt die belangen in verschillende Onderwijsregeling 2019-2020 Opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening voltijd-deeltijd Pagina 14 van 60 juridische standpunten en vertegenwoordigt een van de cliënten door diens belang(en) en standpunt(en) te presenteren in of buiten een juridische procedure.
Leeruitkomsten:
1. De student herkent de verschillende belangen van betrokken partijen;
2. De student vertaalt verschillende belangen naar juridische standpunten.
De student informeert de cliënt (persoon of organisatie) na verduidelijking van een complex maarafgebakend sociaaljuridisch vraagstuk over mogelijke oplossingen, houdt daarbij rekening met decontext van de cliënt en verantwoordt mondeling of schriftelijk welke keuzes er gemaakt kunnen worden:
Leeruitkomsten:
1. De student achterhaalt door samenspraak met de cliënt de complexe maar afgebakende sociaaljuridische vraag;
3. De student komt samen met de cliënt tot een optimale keuze.
Belangen behartigen niveau 2:
De student herkent, onder begeleiding, in een complexe maar afgebakende sociaaljuridische contextbelangen van verschillende cliënten (personen of organisaties), vertaalt die belangen in verschillende Onderwijsregeling 2019-2020 Opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening voltijd-deeltijd Pagina 14 van 60 juridische standpunten en vertegenwoordigt een van de cliënten door diens belang(en) en standpunt(en) te presenteren in of buiten een juridische procedure.
Leeruitkomsten:
1. De student herkent de verschillende belangen van betrokken partijen;
2. De student vertaalt verschillende belangen naar juridische standpunten.
Inhoud
In deze module maken studenten een plan van aanpak schulden. Studenten voeren meerdere gesprekken met een cliënt met financiële problemen en gaan een inschatting maken van de beste wijze van dienstverlening. Studenten nemen hierbij de rol van beschermingsbewindvoerder, schuldregelaar en/of budgetcoach dan wel budgetbeheerder op zich. Er wordt gekeken naar de inkomstenkant en de uitgavenkant. De belangen van de schuldenaar zijn van belang, maar ook die van de schuldeiser.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Rechtenstudies