Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Laws
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Rechtenstudies
Locaties
  • Groningen

Sociaal-Juridische Dienstverlening

Programmabeschrijving

The Bachelor degree programme Social Legal Services comprises a programme of 240 ects (a first-year programme of 60 ects and a main phase programme of 180 ects). 
The degree programme comprises a major and a minor. The major is composed of compulsory and elective units. The minor may be chosen by the student and allows him or her to specialise in a chosen field or to broaden his/her generic or subject-specific knowledge and skills. The degree programme is practice-orientated: a work placement / work placements (30 (45 or 60 ects) and other practical components, in addition to a thesis project (30 ects), form an essential and compulsory part of this degree programme.
  
Graduates of the Bachelor programme Social Legal Services are broad-based Bachelors of Laws. They possess an enterprising and inquisitive attitude, are trained to deal with ethical dilemmas and have an extensive knowledge of (inter)national law.  Graduates are qualified to apply their knowledge and skills in practical situations in which social legal aspects play a major part.

Leeruitkomsten

Analyseren
  • De student brengt van een complexe sociaaljuridische praktijksituatie en/of een open probleemstelling waarbij meerdere actoren een rol spelen, de feiten in kaart. De student hanteert hierbij een integrale aanpak en plaatst de feiten in een sociale, maatschappelijke, culturele en persoonlijke context.
  • De student werkt op methodisch verantwoorde wijze door een onderzoek te ontwerpen met behulp van theoretische inzichten, resultaten van bestaand (sociaalwetenschappelijk) onderzoek, relevante wet- en regelgeving en jurisprudentie;
  • De student voert onderzoek uit met behulp van toepassing van onderzoeksmethoden en - technieken binnen een setting van praktijkgericht sociaaljuridisch onderzoek;
  • De student analyseert onderzoeksresultaten en formuleert op basis daarvan conclusies en aanbevelingen;
  • De student verantwoordt alle gemaakte keuzes op gebied van bronnengebruik, onderzoeksmethoden en –technieken, schriftelijk en/of mondeling;
  • De student bespreekt de kwaliteiten en beperkingen van het onderzoek en geeft inzicht in de doorwerking daarvan op de uitkomsten/aanbevelingen van uitgevoerd onderzoek.

Beoordelen
  • De student stelt op basis van wet- en regelgeving, jurisprudentie en op basis van interne protocollen de rechtspositie vast van de cliënt;
  • De student erkent de verschillende soorten belangen, zoals organisatorische, sociale, financiële  en maatschappelijke, van meerdere betrokken partijen; 
  • De student schakelt waar de eigen expertise tekortschiet die van andere professionals in om de belangen te kunnen wegen;
  • De student motiveert hoe hij tot een beoordeling is gekomen en hoe de belangen zijn gewogen, met name in situaties waarbinnen discretionaire ruimte is.

Adviseren
  • De student achterhaalt door samenspraak met de cliënt en andere relevante actoren de complexe sociaaljuridische vraag;
  • De student rapporteert zijn bevindingen en aanbevelingen schriftelijk in een adviesrapport;
  • De student laat in het adviesrapport de te maken keuzes zien en beveelt een of meerdere oplossingen of oplossingsrichtingen aan, rekening houdend met alle relevante aspecten, zoals belangen, kwaliteit, efficiëntie, haalbaarheid, kosten, normen en waarden.

Belangen behartigen
  • De student analyseert tegenstrijdige belangen op meerdere niveaus;
  • De student beoordeelt welke rol hij kan aannemen om de belangen van de cliënt zo goed mogelijk te behartigen, rekening houdend met effectiviteit en ethische aspecten;
  • De student past de gekozen rol toe en verantwoordt de gekozen handelswijze.
 
Integraal samenwerken
  • De student werkt in een multidisciplinair netwerk samen met collega’s, professionals uit andere organisaties en disciplines en met niet-professionals. Hierbij hanteert de student een integrale en systeemgerichte aanpak;
  • De student benut zijn of haar rol effectief binnen de context van de organisatie en de (multi) problematiek;
  • De student benoemt actuele ontwikkelingen die zowel de eigen organisatie als de omgeving van die organisatie betreffen;
  • De student ontvangt op proactieve wijze feedback van andere professionals en geeft feedback aan andere professionals. De student breidt zijn handelingsrepertoire uit op grond van deze feedback. De student hanteert zelfstandig reflectie als middel om de eigen beroepsontwikkeling te bevorderen en maakt dit inzichtelijk voor derden;
  • De student onderzoekt eigen normen, waarden en overtuigingen en de invloed daarvan op professioneel handelen.
 
Begeleiden
  • De student onderzoekt samen met de cliënt en zijn/haar eventuele ondersteuner(s) de meervoudige problematiek in zijn/haar situatie;
  • De student stelt samen met de cliënt en eventuele ondersteuner(s) een plan op waarbij de cliënt gemotiveerd wordt de kwestie zoveel mogelijk zelfstandig het hoofd te bieden. Hierbij houdt de student rekening met de (on)mogelijkheden van de betrokken organisatie(s) en de potentie van de cliënt;
  • De student hanteert op respectvolle wijze passende methoden voor gespreksvoering en begeleiding, met oog voor bewezen effectiviteit. De student toont daarbij voldoende stevigheid om met divers en soms onvoorspelbaar gedrag om te gaan;
  • De student evalueert en reflecteert op eigen gedrag en op de effectiviteit van zijn/haar interventies en legt daarover verantwoording af.
  • De student onderzoekt eigen normen, waarden en overtuigingen en de invloed daarvan op  professioneel handelen.

Conflicten hanteren 
  • De student analyseert conflictsituaties met behulp van kennis en vaardigheden op het gebied van omgaan met agressie en weerstand, onderhandelingsstrategieën en/of mediation;
  • De student intervenieert bij conflicten in afgebakende cases op basis van grondige analyse.

Signaleren en innoveren
  • De student anticipeert op veranderingen in wet- en regelgeving;
  • De student betrekt relevante politieke en maatschappelijke ontwikkelingen hierbij;
  • De student maakt de gevolgen inzichtelijk voor de eigen organisatie;
  • De student levert een bijdrage die een waardevolle toevoeging is aan de praktijk vanuit een onderzoekende en ondernemende houding, hiermee profileert de student zich in de organisatie.

Programma

Sociaal-Juridische Dienstverleningcredits

Jaar 4 Sociaal-Juridische Dienstverlening 60