Vak: Stage: 5 maanden credits: 30

Vakcode
SJVH3STG1
Naam
Stage: 5 maanden
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
C.E. Hoogenberg
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Stage: 5 maanden - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Begeleiden niveau 3
De beginnende beroepsbeoefenaar begeleidt en motiveert (groepen) cliënten in de rol van wetsuitvoerder of belangenbehartiger in de sociaaljuridische beroepspraktijk.
 
Leeruitkomsten
1. De student onderzoekt samen met de cliënt en zijn/haar eventuele ondersteuner(s) de meervoudige problematiek in zijn/haar situatie;
2. De student stelt samen met de cliënt en eventuele ondersteuner(s) een plan op waarbij de cliënt gemotiveerd wordt de kwestie zoveel mogelijk zelfstandig het hoofd te bieden; hierbij houdt de student rekening met de (on)mogelijkheden van de betrokken organisatie(s) en de achtergrond en potentie van de cliënt;
3. De student hanteert op respectvolle wijze passende methoden voor gespreksvoering en begeleiding, met oog voor bewezen effectiviteit; hij/zij toont daarbij voldoende stevigheid om met divers en soms onvoorspelbaar gedrag om te gaan;
4. De student evalueert en reflecteert op eigen gedrag en op de effectiviteit van zijn/haar interventies en legt daarover verantwoording af.
 
Integraal samenwerken niveau 3
De beginnende beroepsbeoefenaar SJD werkt zelfstandig multidisciplinair samen met professionals en met niet-professionals bij de integrale en systeemgerichte aanpak van (multi)problematiek en toont zich omgevingsbewust.
 
Leeruitkomsten
1. De student werkt in een multidisciplinair netwerk samen met collega’s, professionals uit andere organisaties en disciplines en met niet-professionals. Hierbij hanteert hij een integrale en systeemgerichte aanpak;
2. De student benut zijn of haar rol effectief binnen de context van de organisatie en de (multi)problematiek;
3. De student benoemt actuele ontwikkelingen die zowel de eigen organisatie als de omgeving van die organisatie betreffen; 
4. De student ontvangt op proactieve wijze feedback van andere professionals en geeft feedback aan andere professionals. De student breidt zijn handelingsrepertoire uit op grond van deze feedback. De student hanteert zelfstandig reflectie als middel om de eigen beroepsontwikkeling te bevorderen en maakt dit inzichtelijk voor derden.

 

Inhoud

Algemene doelen van de stage zijn:

• kennismaken en vertrouwd raken met de praktijk van het beroep;

• bekend zijn met relevante netwerkorganisaties;

• het leveren van een, voor de stageorganisatie, productieve prestatie;

• leren reflecteren op het eigen functioneren;

• ontwikkelen van het probleemoplossend vermogen;

• toetsen van de theorie aan de praktijk;

• vormgeven van een eigen beroepshouding.

Aan het einde van de stageperiode beschikt de student  over praktijkervaring in een voor het beroep relevante setting. De student heeft zich verder kunnen ontwikkelen tot een beginnend beroepsbeoefenaar. Om dit te kunnen, beschik de student als SJD’er over een aantal competenties: een geheel van bekwaamheden dat de student in staat stelt gedrag te ontwikkelen, dat past bij de context van het individu en de organisatie. Het gaat hierbij steeds om een integratie van kennis, kunde en persoonlijke kwaliteiten. De twee centrale beroepscompetenties tijdens de stage zijn Begeleiden en Integraal samenwerken.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies