Vak: Psychologie van mens en maatschappij – voorlichten credits: 30

Vakcode
TPDB22PSYMM
Naam
Psychologie van mens en maatschappij – voorlichten
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
F.J. de Goede
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Portfolio-assessmentgesprek - Portfolio assessment
  • Professioneel werken V (LO1) - Portfolio assessment
  • Psychologie van mens en maatschappij (LO2) - Portfolio assessment
  • Voorlichten: analyse (LO3) - Portfolio assessment
  • Voorlichten: evaluatie (LO6) - Portfolio assessment
  • Voorlichten: ontwerp (LO4) - Portfolio assessment
  • Voorlichten: uitvoering (LO5) - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Beïnvloeden van gedrag (eindniveau)
De BaTP als beïnvloeder van gedrag analyseert, naar aanleiding van een vraag uit het werkveld om gedrag van individuen of groepen in positieve zin te veranderen, de achtergrond van de vraag en ontwerp een daarbij passende effectieve gedragsbeïnvloedingscampagne.
  • De BaTP kan in gesprek met de opdrachtgever/ client de vraag/ het probleem concretiseren. Huidige en gewenste situatie zijn in concreet waarneembaar gedrag beschreven. Het is duidelijk welke factoren van invloed zijn op de huidige situatie en op welke factoren met de interventie invloed wordt uitgeoefend (visueel weergegeven in een procesmodel). (LO3)
  • De BaTP kan op basis van informatie (van opdrachtgever/ cliënt) een onderzoek gericht op ontwerpen van een interventie opzetten en uitvoeren. Methode van onderzoek is navolgbaar. Er is literatuuronderzoek gedaan ((wetenschappelijke) artikelen + de maatschappelijke relevantie vormt onderdeel.  (LO4)
  • De BaTP gaat bij het ontwerpen van een gedragsbeïnvloedingscampagne methodisch te werk (volgt logische stappen). Methodiek is duidelijk beschreven en juist uitgevoerd (intervention mapping). (LO5)
  • De BaTP is in staat bestaande interventies aan te passen wanneer hierom wordt gevraagd. Er is onderzoek gedaan naar bestaande interventies. Het is duidelijk op welke factoren deze interventies invloed uitoefenen en wat dat betekent voor het ontwerp van de eigen gedragsbeïnvloedingscampagne. (LO6)
  • De BaTP kan bij het ontwerpen van een gedragsbeïnvloedingcampagne aansluiten bij de doelgroep. Er is doelgroeponderzoek gedaan (interview, observatie, enquête, literatuur).

Praktijkgericht onderzoeken (niveau 2)
“De student leert grotendeels zelfstandig en op methodologisch verantwoorde wijze kwantitatief onderzoek op te zetten en uit te voeren om een gedragsbeïnvloedingscampagne te evalueren. Daarbij kan de student haar kwantitatieve gegevens verzamelen en analyseren en op basis daarvan een conclusie trekken en aanbevelingen doen voor de praktijk.”
 
  • De student kan onder begeleiding ten behoeve van een oriëntatie op een gedragsbeïnvloedingscampagne literatuur zoeken, deze literatuur kritisch beoordelen en daaruit een kader afleiden om de campagne te evalueren.
  • De student kan na een verkennende literatuurstudie onder begeleiding een onderzoeks-idee uitwerken in een goed afgebakende en passende probleem- en doelstelling voor kwantitatief onderzoek;
  • De student kan (rekening houdend met zijn sociaal maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheid) onder begeleiding een afgewogen, haalbaar en passend onderzoeksdesign opstellen en dit uitvoeren;
  • De student kan onder begeleiding een wetenschappelijk onderbouwd, realistisch en overtuigend plan van aanpak schrijven voor de evaluatie van een gedragsbeïnvloedingscampagne.
  • De student kan onder begeleiding de verzamelde kwantitatieve gegevens op correcte wijze analyseren, interpreteren, daaruit passende conclusies trekken en daarop kritisch reflecteren.
  • De student kan op basis van het uitgevoerde onderzoek onder begeleiding een consistent onderzoeksrapportage met passende aanbevelingen opstellen.
Psychologie van de mens en maatschappij (LO2)
De student onderbouwt de gedragsbeïnvloedingscampagne met diverse relevante concepten, modellen en perspectieven uit de theorie rondom het functioneren van de samenleving en daaraan gekoppelde maatschappelijke thema's, theorie op het gebied van onderzoek en theorie over het methodisch opzetten van gedragsbeïnvloedingscampagnes. 

Inhoud

De cursus Psychologie van mens en maatschappij - voorlichten maakt onderdeel uit van het curriculum van Module 5 – Psychologie van mens en maatschappij - voorlichten.

De module is een geïntegreerd geheel die draait rondom het ontwerpen van een gedragsbeïnvloedingscampagne. De student ontwerp een gedragsbeïnvloedingscampagne met als thema een maatschappelijk vraagstuk en onderbouwt dit met gedegen onderzoek. Onder een maatschappelijk vraagstuk verstaan we een ongewenste situatie die door veel mensen in de maatschappij als problematisch wordt ervaren en waar nog geen oplossing voor is. De student voert de gedragsbeïnvloedingscampagne op professionele wijze uit en voert kwantitatief onderzoek uit ten behoeve van de evaluatie van de gedragsbeïnvloedingscampagne. Met de maatschappelijke vraagstukken sluiten we in deze module nauw aan bij de door de Hanzehogeschool benoemde maatschappelijke opdrachten: 1. versterking van een leefbaar en duurzaam Noord-Nederland, 2. Transitie naar een gezonde en actieve samenleving, 3. Energietransitie en circulariteit, duurzaamheid met en voor iedereen en 4. Digitale transformatie. 

De lesdagen zijn opgebouwd uit drie onderdelen. Bij het onderdeel Psychologische basiskennis rondom de mens en maatschappij krijgt de student in de vorm van interactieve inspiratiecolleges van diverse sprekers theorie aangeboden omtrent het functioneren van de samenleving en daaraan gekoppelde maatschappelijke thema's en fenomenen, theorie rondom het doen van onderzoek en theorie rondom het methodisch opzetten van gedragsbeïnvloedingscampagnes. Bij het onderdeel Skills oefent de student met onderzoeksvaardigheden en de diverse stappen uit de interventiecyclus die de student toepast op het eigen gekozen maatschappelijke vraagstuk. Bij het onderdeel Professioneel werken worden in studieteams de voortgang en vraagstukken rondom het eigen beroepsproduct behandeld.

De student toont in deze module de competentie Beïnvloeden van gedrag aan op eindniveau door een maatschappelijk vraagstuk te analyseren, de vraag de concretiseren, een gedragsbeïnvloedingscampagne op te zetten, uit te voeren, te evalueren en te onderbouwen. De competentie Praktijkgericht onderzoeken wordt in deze module aangetoond op verdiepend niveau (niveau 2) door literatuuronderzoek te doen, een onderzoeksdesign op te zetten en uit te voeren, een onderbouwde plan van aanpak schrijven voor de evaluatie van de gedragsbeïnvloedingscampagne, de kwantitatieve gegevens onder begeleiding analyseren en interpreteren, conclusies trekken en een onderzoeksrapportage opstellen met passende aanbevelingen.

De student verzamelt gedurende de module bewijsstukken waarmee de leeruitkomsten worden aangetoond en levert deze aan in een eindportfolio. Verplichte onderdelen worden in het beoordelingsformulier aangegeven (deze is nog in ontwikkeling).
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies