Vak: Communicatie en Organisatie credits: 5

Vakcode
COVP14OOB2
Naam
Communicatie en Organisatie
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Heuvelman
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Communicatie en Organisatie - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De volgende competenties worden op niveau 1 ontwikkeld:
 

Competentie 

Programmaleeruitkomst 

Vakleeruitkomsten 

1. Context & analyse 

1. Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid. 

- De student toont kennis van relevante begrippen uit interculturele communicatie en past relevante theorieën uit interculturele communicatie toe op en case situatie.  

- De student herkent dimensies van cultuur in organisaties en kan de invloed van nationale en bedrijfscultuur (h)erkennen in werkgedrag van mensen.  

2. Overziet ontwikkelingen in het vakgebied en het (internationale) medialandschap en kan deze inzichten vertalen naar de communicatiestrategie  

- De student heeft kennis van de basisbegrippen van eventmanagement en past deze toe op een casus.  

 

2. Doelgroep & gedrag 

3. Voert een praktijkonderzoek methodisch uit en hanteert daarbij passende onderzoeksmethoden. 

 

 - De student heeft kennis van de basisbegrippen onderzoek (doelstelling, vraagstelling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek en de kwalitatieve media-analyse) en past dit toe op een case. 

 

5. Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek.  

- De student heeft kennis van de basis communicatiebegrippen en -theorieën (klassiek communicatiemodel, communicatie-theorieën, modaliteiten) en past dit toe op een case.  

- De student herkent de organisatietypes van Mintzberg en de organisatiecultuur in de organisatiestructuur van een organisatie. 

Inhoud

In de hoor- en werkcolleges gaat de student nader in op de theoretische concepten die gerelateerd zijn aan het organiseren van een event en het doen van onderzoek naar het toekomstige beroep als communicatieprofessional. De theorie die behandeld wordt heeft betrekking op de basisbeginselen van communicatie, eventorganisatie, interne communicatie en organisatiekunde. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de beginselen van onderzoek zoals het vaststellen van het onderzoeksdoel en de onderzoeksvraag en komt aan bod hoe je op basis van een interview kwalitatieve gegevens kunt verzamelen en deze gegevens kunt analyseren.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT