Vak: Project Nieuwsanalyse en Media-advies credits: 5

Vakcode
COVP21CPA1
Naam
Project Nieuwsanalyse en Media-advies
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Heuvelman
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Nieuwsanalyse en Media-advies - Overige toetsing
  • Visuele communicatie 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten


De volgende competenties worden ontwikkeld op niveau 1:

Project
Competentie Programmaleeruitkomst Vakleeruitkomsten
1.
Context & strategie
1. Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid. - De student analyseert het issue en de betrokken stakeholders.
- De student  maakt de verhoudingen tussen verschillende stakeholders duidelijk middels een stakeholderarena.
2.
Doelgroep
& gedrag
3. Voert een praktijkonderzoek methodisch uit en hanteert daarbij passende onderzoeksmethoden. - De student analyseert de organisatie (de stakeholder) middels een interne analyse.
- De student  onderzoekt de publieke opinie op basis van een sentimentsanalyse en een media-analyse.
4. Onderzoekt de wensen en behoeften van de doelgroep en begrijpt welke contextuele (culturele) factoren van invloed zijn op het gedrag van de doelgroep.
5. Overtuiging & draagvlak 10. Adviseert vanuit de organisatie of als externe adviseur (consultant) over de communicatie van de organisatie, rekening houdend met de communicatiestrategie van de organisatie. - De student maakt een pr-plan voor de stakeholder.
- De student controleert de feitelijkheid van beweringen in de media door actief betrokkenen te benaderen en door bronnen kritisch te vergelijken.

Visuele communicatie
Competentie Programmaleeruitkomst Vakleeruitkomsten
3. Concept & creatie 8. Creëert relevante content die aansluit bij het concept en bij de doelstellingen van de organisatie. - De student maakt een beeldenanalyse van werkelijk gebruikte campagneposters en toont zo begrip van de in de les behandelde onderwerpen (waaronder compositie, perspectieven, camerahoeken, belichting, achtergrond, aankleding, lettertypegebruik en kleur).
- De student creëert een (campagne)poster, gebruikmakend van zelf geschoten fotomateriaal, gecombineerd met eigen vormgevingsvaardigheden in Adobe Illustrator en Adobe Lightroom. Dit alles gebaseerd op de basisprincipes van framing in vormgeving, fotografie en fotobewerking (waaronder compositie, perspectieven, camerahoeken, belichting, achtergrond, aankleding, lettertypegebruik en kleur)

Inhoud

In de maatschappij spelen veel issues: onderwerpen waarover verschillend gedacht wordt, niet alleen door het publiek, maar ook door verschillende organisaties die betrokken zijn bij dat onderwerp. Die organisaties noemen we stakeholders. Soms hebben zij voornamelijk economische en/of politieke belangen, maar soms gaat het juist om organisaties met idealen om de wereld werkelijk te verbeteren.

Een communicatiespecialist speelt in dit krachtenveld van maatschappelijke discussies een belangrijke rol. Wie zijn standpunten kan onderbouwen, wie voldoende kennis van zaken heeft en zijn concurrenten kent, wint het debat. Zijn standpunt bepaalt de publieke opinie.

Tijdens dit project vertegenwoordigt de student een stakeholder binnen een maatschappelijk issue. Hij of zij onderzoekt het issue, analyseert en factcheckt de berichtgeving in de media – en op basis van dit onderzoek wordt uiteindelijk een advies opgesteld voor de stakeholder in de vorm van een pr-plan. Dit alles mondt uit in een debatgala waarin de student namens de stakeholder het woord voert.

De student presenteert met de projectgroep de uitkomsten van het onderzoek en het advies op een overtuigende manier..

Bij Visuele Communicatie gaat de student aan de slag met het visualiseren van het issue middels één van de Adobeprogramma's zoals: Illustrator of Photoshop.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT