Vak: Case study credits: 20

Vakcode
HPDM19CS
Naam
Case study
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
20
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Bunt
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Case study - Professioneel product

Leeruitkomsten

Binnen deze cursus worden de volgende competenties veelal geïntegreerd en altijd in samenhang met elkaar getoetst.In de case study laat de student zien dat hij/zij een evidence informed en methodisch-systematisch onderzoek- en innovatieproces kan verslagleggen. Hierdoor ligt de focus vanuit de centrale competentie 1 op de competenties 2 en 6:

1. Professionele identiteit
De HA-professional reflecteert kritisch op de individuele beroepsidentiteit en positioneert deze in het licht van ontwikkelingen in het veld. De professional ontwikkelt zijn beroepsidentiteit actief, hij stelt zich daarmee ten dienste aan het hoger belang van Healthy Ageing in de maatschappij.

2. Kritische kennisopvatting en paradigma’s
De HA-professional is in staat om op adequate wijze vanuit een kritische kennisopvatting evidence informed te handelen. Hij positioneert verschillende paradigma’s en schakelt hiertussen, waar nodig en mogelijk, ten behoeve van innovatie in Healthy Ageing.

6. Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek
De HA-professional zet onderzoek in om tot innovatie te komen binnen de eigen beroepspraktijk en in samenspraak met professionals en cliënten. Hij creëert daartoe in zijn praktijk een omgeving waarin praktijkgericht onderzoek integraal onderdeel uitmaakt van zijn handelen. Dit onderzoek heeft direct impact in de onderzochte beroepspraktijk en levert een actieve bijdrage aan kennisontwikkeling. 

Het competentie niveau is op master level met als referenties de EQF level 7.

Inhoud

De student beschrijft methodisch en exemplarisch het veranderproces binnen de complexe context van zijn innovatie in artikelvorm of critical movie (inclusief draaiboek en verantwoording), met als functie om tot generalisatie van ervaringen en kennis te komen.
De case study voldoet aan de volgende kenmerken:
  • is (en wordt) publicabel,
  • is peer-reviewed (met peer wordt verwezen naar het innovatie ecosysteem en dit zijn daarmee alle relevante stakeholders, dit wil zeggen; de eindgebruiker, docenten en andere experts, medestudenten en eventueel relevante anderen),
  • de context is zo beschreven dat deze herkenbaar is en te vergelijken met andere contexten,
  • is gebaseerd op een complexiteit georiënteerde aanpak,
  • is gericht op transfereerbaarheid van kennis en ervaring naar vergelijkbare cases;,
  • behandelt kritisch de validiteit van de opgedane context-afhankelijke en (wanneer opportuun) context-onafhankelijke ‘knowledge claims’,
  • vertaalt bovenstaande punten naar de, mogelijke, bijdrage van opgedane kennis aan de praktijk en de theorie en de expliciete mogelijke bijdrage aan de gestelde onderzoeks- en innovatiemissie gericht op de Healthy Ageing transitie. 
  • robuustheid (de student toetst, aan de voorkant, in andere vergelijkbare contexten of de kennisontwikkeling relevant is).
Het doel is om het individuele leertraject en de dynamiek van de praktijk als uitgangspunt te nemen en te verbinden aan de benodigde mastercompetenties en daarin de diepgang te borgen (zie voor een uitgebreidere beschrijving het OER van de master).

De student wordt ondersteund door een gericht (onderwijs)aanbod dat ondersteunt in het schrijven van een case study met bovenstaande doel. Studenten leren evidence informed te selecteren of en wat relevant is voor hun innovatiecontext en leerproces. Vandaar verdiepen zij zich, en ontwikkelen en valideren een theoriegeladen conceptueel kompas voor hun innovatie. Vervolgens leren zij hun methodisch-systematisch handelen in hun onderzoek en innovatie in een verslag vast te leggen. Tijdens het proces loopt een intensief formatief proces waarin verschillende stakeholders feedback geven op de case study in wording. Dit gebeurt binnen de lessen en door de hieronder beschreven formatieve toetsmomenten.

Studenten volgen een programmatisch toetskader. Hierin werkt de student zelf aan een planning en uitwerking van gevarieerde vormen van formatieve toetsing gericht op de competenties en met gebruikmaking van de aanwezige bronnen. Centraal hierin staat de leeruitkomst dat de student: ‘evaluatieve besluitkracht toont in het beoordelen van de kwaliteit van werk van zichzelf en dat van anderen’. Studenten bereiden zich voor op het schrijven van de case study door de opdracht ‘Het schrijven van een case study’ uit te voeren. Relevante formatieve momenten in dit proces zijn:
  • Lerende evaluatie tussen- en eindrapportage,
  • Comparatief beoordelen van blauwdruk case study,
  • Peer review case study.
Algemene eisen formatieve toetsing:
  • Is getimed en afgestemd met de leerprocessen in het innovatie ecosysteem
  • De diversiteit van stakeholders is maximaal benut.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies