Vak: Ontwikkelingsgericht assessen credits: 5

Vakcode
TPVB17ONTASS
Naam
Ontwikkelingsgericht assessen
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
D.E. van der Honing
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Ontwikkelingsgericht assessen - digitale toets - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Projectopdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Gebaseerd op het competentieprofiel van april 2020

A. Beoordelen van gedrag
D. Professioneel werken; 1 Helder denken, 4 Gericht op samenwerking, 6 Ethische afweging en verantwoording


Niveau per (sub)competentie:
A Beoordelen van gedrag niveau C, eindniveau
D1 niveau 2
D4 niveau 2
D6 niveau 2


Cursusleeruitkomsten:
A. Beoordelen van gedrag
1.    Een analyse maken van de door de deeltijdstudent te volgen cursussen en te verrichten taken en deze koppelen aan  de benodigde studeercompetenties die in het in het assessmentcenter gemeten dienen te worden
2.    Op basis van de assessmentvraag uit de beschikbare instrumenten (interview, testen, vragenlijsten en praktijksimulaties) een selectie maken en een passend ontwerp voor het assessmentcenter maken.
3.    Het ontworpen assessmentcenter uitvoeren door informatie over de kandidaat te verzamelen met behulp van observaties, gesprekken/interviews, psychologische testen, vragenlijsten en simulaties
4.    De door de instrumenten verzamelde informatie aan de hand van reeds aangeleerde methoden tot resultaten en conclusies verwerken en deze schriftelijk rapporteren. 
D1. Helder denken
- De resultaten van het uitgevoerde assessment op een voor de cliënt/kandidaat begrijpelijke en overtuigende wijze in een rapport verwerken    
D4. Gericht op samenwerking 
-  Met de cliënt/kandidaat, mede-assessor en senior-assessor een constructieve samenwerkingsrelatie opbouwen en behouden
D6. Ethische afweging en verantwoording
-  Bij ethische en wettelijke dilemma’s (bijvoorbeeld over intellectueel eigendom en privacy) handelen volgens de voor psychologen beschikbare professionele en ethische codes

Inhoud

De opdracht wordt als het ware verstrekt door de deeltijdstudent zelf en de LOP-coach (loopbaancoach) van de betreffende deeltijdopleiding (o.a. Bachelor of AD SW/ EDZ of TP, HRM) en houdt in dat er een ontwikkelingsgericht assessmentcenter (verder OGA genoemd) wordt aangevraagd voor een deeltijdstudent (verder kandidaat genoemd).

In deze cursus houdt dit in dat je in tweetallen een OGA met deze externe kandidaat opzet, organiseert en uitvoert. Je doet dit onder begeleiding van je senior-assessor (je docent). Dit start met het in kaart brengen van de ‘functie’ (deeltijd student o.a. Bachelor en AD SW/EDZ of TP, HRM), het voeren van een intakegesprek met de kandidaat, het opzetten en verantwoorden van een assessmentopzet ten behoeve van het ontwikkelingsgericht assessmentcenter (te gebruiken methodiek, instrumenten, etc. om de competenties te kunnen meten) en het uitvoeren van het assessment (voeren gesprekken, afnemen en interpreteren testen, simulaties, etc). Dit wordt afgesloten met het voeren van een eindgesprek (conclusies assessment) en het schrijven van het definitieve assessmentrapport.Het uiteindelijke rapport wordt aan het einde van de cursus aan de kandidaat beschikbaar gesteld. 

Het OGA brengt in kaart wat de sterke kanten (studeercompetenties) van de kandidaat en wat de minder sterke kanten (studeercompetenties) van de kandidaat zijn. Er is sprake van een externe kandidaat die in overleg met de coördinatoren van OGA is geselecteerd. Indien hieruit niet voldoende kandidaten worden geselecteerd, kan in overleg met de programma-eigenaar naar andere externe kandidaten worden gezocht. 

Bijzonderheden:
Deze cursus beslaat blok 1 en een deel van blok 2

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies