Vak: wereldburgerschap credits: 3

Vakcode
TPVB17WERBUR
Naam
wereldburgerschap
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
S.T.M. Wolters
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve Participatie - Actieve participatie
  • Opdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Competenties:
Interdisciplinair en (inter)nationaal samenwerken; Ethisch sensitieve handelswijze; Toepassen van de body of knowledge

Niveau: Verdiepend

Cursusleeruitkomsten
 
 
De student laat in het gedrag en in de communicatie zien dat die zich kan verplaatsen in de culturele context van de doelgroep (patiënten, cliënten, klanten en collega’s in de eigen beroepspraktijk). De student integreert theoretische kennis en cultuursensitieve vaardigheden in het handelen en in de communicatie binnen de professionele omgeving. 
 

  1. De student reflecteert op het toepassen van gesprekstechnieken met betrekking tot begrip voor de ander en het uitstellen van het eigen oordeel.  

  1. De student neemt actief deel aan groepsgesprekken in de leersetting en stelt zich begripvol op naar studenten met een andere mening.  

  1. De student gaat op zoek naar ethische dilemma’s op het gebied van diversiteit binnen de toekomstige werkomgeving. Dit kan betrekking hebben op het contact met de doelgroep en mensen waar de student een samenwerkingsrelatie aangaat. 

  1. De student past minimaal één sociaal psychologische theorie toe op een zelfgekozen actueel maatschappelijk diversiteitsvraagstuk. De student belicht het vraagstuk vanuit minimaal twee invalshoeken.  

  1. De student geeft voorbeelden over diens eigen handelen t.a.v. de competenties ‘culturele empathie’, ‘flexibiliteit’, ‘sociaal initiatief’, ‘openmindedness’ en ‘emotionele stabiliteit’.  

Inhoud

In een samenleving die steeds meer divers wordt, is diversiteit niet meer weg te denken. Hoe gaan wij met diversiteit om en hoe krijgt het omgaan met diversiteit een plek in ons professionele handelen? Door middel van actieve deelname aan bijeenkomsten en het maken van opdrachten uit het werkboek willen we een aantal onderwerpen aan bod laten komen. Centraal binnen deze cursus staat de vaardigheid ‘oordeel uitstellen’. Om hier mee te oefenen bieden wij je een aantal handvatten aan. Wij hopen dat jij door het actief deelnemen aan de lessen en door het maken van de opdrachten jij jezelf ontwikkelt tot een sensitieve professional die zijn oordeel weet uit te stellen, die kan luisteren naar een andere mening, die kan doorvragen, en tot een weloverwogen eigen oordeel kan komen zonder dat je een ander daarmee schoffeert.  

Bijzonderheden
Voor deze cursus geldt een actieve parpticipatie. De regels omtrent Actieve particpatie staan in de SHL

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies