Vak: Werk en Gezondheid credits: 5
- Vakcode
- TPVB18WERKGEZ
- Naam
- Werk en Gezondheid
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- K. Luijters-van der Aa
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Individueel
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Portfolio - Portfolio assessment
Leeruitkomsten
Toepassen van de Psychologische body of knowledge (leeruitkomst 8)
Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend
Cursusleeruitkomsten:
A. De student reflecteert over de eigen arbeid en gezondheid en stelt een passende interventie op om deze te verbeteren of te bestendigen.
B. De student presenteert als groep boeiend en deskundig over theoretische modellen over werkstress en past deze toe op passende praktijkvoorbeelden.
C. De student beredeneert voor een actueel maatschappelijk vraagstuk welke assessment methoden bestaande risicofactoren voor veiligheid en gezondheid op medewerker en organisatieniveau kunnen inventariseren.
D. De student presenteert als groep boeiend en deskundig over werk- en organisatiegerichte interventies en verdedigt, geholpen door de visie verkregen van een praktijkprofessional, een eigen opinie over het belang van een bepaald type interventies.
E. De student presenteert als groep boeiend en deskundig over een verdiepend thema van de arbeid & gezondheid past deze toe op passende praktijkvoorbeelden.
F. De student stelt verdiepende vragen over modellen, vragenlijsten, onderzoek en interventies en kan deze ‘body of knowledge’ vergelijken en op waarde schatten in gesprek met andere studenten, docent en praktijkprofessionals.
Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend
Cursusleeruitkomsten:
A. De student reflecteert over de eigen arbeid en gezondheid en stelt een passende interventie op om deze te verbeteren of te bestendigen.
B. De student presenteert als groep boeiend en deskundig over theoretische modellen over werkstress en past deze toe op passende praktijkvoorbeelden.
C. De student beredeneert voor een actueel maatschappelijk vraagstuk welke assessment methoden bestaande risicofactoren voor veiligheid en gezondheid op medewerker en organisatieniveau kunnen inventariseren.
D. De student presenteert als groep boeiend en deskundig over werk- en organisatiegerichte interventies en verdedigt, geholpen door de visie verkregen van een praktijkprofessional, een eigen opinie over het belang van een bepaald type interventies.
E. De student presenteert als groep boeiend en deskundig over een verdiepend thema van de arbeid & gezondheid past deze toe op passende praktijkvoorbeelden.
F. De student stelt verdiepende vragen over modellen, vragenlijsten, onderzoek en interventies en kan deze ‘body of knowledge’ vergelijken en op waarde schatten in gesprek met andere studenten, docent en praktijkprofessionals.
Inhoud
Deze conceptuele cursus vol praktische opdrachten, biedt jou een sterke basis als toekomstig A&G professional. Gevoed met kennis uit het cursusboek ‘De psychologie van arbeid en gezondheid’ (Bakker & Schaufeli 2020), ga je in gesprek met A&G Professionals; bespreek je het belang van basismodellen met je medestudenten en leer je van toonaangevende gastsprekers. Tenslotte pas je de bewezen effectieve interventie ‘job crafting’ toe op je eigen studentenleven, zodat jij met frisse moed gezond, gemotiveerd en productief blijft in jouw studentenleven en ook anderen kunt helpen met hun duurzame inzetbaarheid, nu of later.
We werken met dit vak binnen een leergemeenschap. Een leergemeenschap vormen kan alleen als je er bent. Daarom is je aanwezigheid noodzakelijk. De bijeenkomsten zijn ruim opgezet zodat we met elkaar in gesprek kunnen over de thema's. Tijdens de les voer je in totaal 6 opdrachten uit, waarvan 4 in een duo en 2 individueel. Andere lessen worden voor verzorgd door de docent of door gastsprekers. Om je te helpen goed geconcentreerd te kunnen (samen) werken aan dit vak is er daarnaast 'werktijd' ingepland.
We werken met dit vak binnen een leergemeenschap. Een leergemeenschap vormen kan alleen als je er bent. Daarom is je aanwezigheid noodzakelijk. De bijeenkomsten zijn ruim opgezet zodat we met elkaar in gesprek kunnen over de thema's. Tijdens de les voer je in totaal 6 opdrachten uit, waarvan 4 in een duo en 2 individueel. Andere lessen worden voor verzorgd door de docent of door gastsprekers. Om je te helpen goed geconcentreerd te kunnen (samen) werken aan dit vak is er daarnaast 'werktijd' ingepland.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies