Vak: Gedragsinterventies: Coachen en Begeleiden credits: 5

Vakcode
TPVB20GEDRCB
Naam
Gedragsinterventies: Coachen en Begeleiden
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.M. Biemond
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Patient Behandeling
  • Supervisie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Portfolio - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6).

Niveau per leeruitkomst:
Alle leeruitkomsten worden getoetst op eindniveau.

Cursusleeruitkomsten:
De acht hoofdcategorieën van het EMCC framework van de NOBCO.

Zelfinzicht van de coach
Gerichtheid van de coach op de eigen ontwikkeling als coach
Omgaan met het coachcontract
De coachrelatie
De cliënt in staat stellen inzicht te krijgen en te leren
Gerichtheid op doelen van en actie door de cliënt
Gebaseerd op beproefde theorieën, methodieken, interventies
Verzorgen van evaluatie van eigen werk door de cliënt 
 

Inhoud

Studenten coachen één of meer coachees met een geschikte coachvraag, bijvoorbeeld jongeren met studieproblemen, ouders met problemen in de omgang met hun kind, medewerkers die problemen ervaren op hun werk, mensen die moeite hebben een gezonde leefstijl aan te houden, etc. Op basis van een intakegesprek met de coachee werken studenten in de rol van coach met hun cliënt in coachvervolggesprekken in de richting van het beoogde doel.
Student-coaches leren door
  • te doen - het uitvoeren van een coachtraject met de cliënt.
  • te  reflecteren op videomateriaal uit eigen coachgesprekken, maar ook op die van peers in coach-de-coach- en intervisie-bijeenkomsten.
  • het inoefenen van de handelingsalternatieven ter voorbereiding op de coachvervolggesprekken.
  • zelfstudie

De studenten werken aan een complexe opdracht omdat over een langere tijd steeds per gesprek bekeken moet worden hoe het traject verder vormgegeven kan worden om in de richting van het beoogde doel van de cliënt te werken; studenten werken methodisch en eclectisch; studenten werken samen met de cliënt, de senior-coach en de peers.
De studenten werken grotendeels zelfstandig, zij werven zelf de cliënten, structureren zowel de coachingstrajecten als hun eigen leertraject.

De begeleiding bestaat uit leercoaching in groepjes peers onder begeleiding van de senior-coach, onbegeleide intervisie in groepjes en tweetallen en zo nodig individuele coaching door de senior-coach.

De cursus wordt summatief getoetst aan de hand van een portfolio dat gedurende het gehele semester is opgebouwd en steeds is voorgelegd aan de senior-coach.  De student toont daarin aan de hand van bewijsmateriaal uit het coachingstraject (videofragmenten, reflecties op coachgesprekken, reflecties op coach de coachgesprekken, reflecties op intervisiecontacten, literatuurstudie, ) aan dat men coachvardigheden bezit  binnen de acht hoofdcategorieën van het EMCC-framework  https://www.nobco.nl/keurmerk .


Bijzonderheden:
Voor deze cursus geldt dat men de tweedejaars cursus Progressiegericht Coachen behaald moet hebben.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies