Vak: Studieloopbaanbegeleiding Jaar 2 Semester 1 credits: 1

Vakcode
TPVH7SLB1
Naam
Studieloopbaanbegeleiding Jaar 2 Semester 1
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Buwalda
Werkvormen
  • Individueel
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Opdrachten - Opdracht

Leeruitkomsten

Reflectief vermogen, ondernemende houding.

Niveau per leeruitkomst
Verdiepend

Cursusleeruitkomsten
Professioneel werken, reflectief vermogen  
  1. (blok 2) De student zoekt vijf voor de student passende vacatures en beschrijft waarom deze hem/haar aanspreken. De student koppelt de inhoud van de vacatures aan de competenties uit het Groninger competentieprofiel van de TP. De uitkomst hiervan neemt de student op in het gradecenter.
  2. (blok 3) De student bekijkt 3 vlogs van stagiaires en beschrijft hoe de verkregen informatie helpend is bij het maken van keuzes over het vervolg en invulling van de studie. 
Ondernemend werken, netwerken  
  1. (blok 2) De student bezoekt in blok 2.2 in drietallen een TP-stagiaire op de werkplek om zodoende een beeld te krijgen van de dagelijkste TP werkzaamheden van de stagiaire. Hier schrijft de student een verslag van maximaal één A4 over en neemt deze op in het gradecenter.
  2. (blok 3) De student interviewt in blok 2.3 individueel een persoon uit het werkveld. Op deze manier vergroot de student de kennis en interesse over het werkveld ook met als doel een gerichte keuze te kunnen maken voor een route in het eerste keuzesemester van het derde studiejaar. Hier schrijft de student een verslag over van maximaal één A4 en neemt deze op in het gradecenter.

Inhoud

In jaar 2 ligt de focus van SLB steeds meer op professioneel handelen, zelfstandigheid en het maken van keuzes voor de toekomst. De student krijgt feedback en ontvangt begeleiding bij het leren reflecteren op verworven competenties, behaalde studieresultaten en zo nodig op persoonlijkheidskenmerken. Hij krijgt ondersteuning bij het zoeken naar oplossingen voor studieproblemen, wordt gestimuleerd om zijn kwaliteiten optimaal in te zetten en ontvangt gefundeerd studieadvies. Het tweede jaar ontvangt de student individuele studieloopbaanbegeleiding in de vorm van minimaal 2 gesprekken. De studieloopbaanbegeleiding en planning wordt verder vorm gegeven in informatiebijeenkomsten en werkcolleges. De student moet aan het eind van dit jaar in een gesprek kunnen aantonen, dat hij/ zij in staat is om op reflectieve wijze zich professioneel te ontwikkelen binnen het competentiegericht onderwijs.
In het kader van beroepenoriëntatie volgt de student ook diverse onderdelen. In periode 2 zoekt de student vijf vacatures naar eigen interesse die een passen bij de functie van een toegepast psycholoog. Ook bezoekt de student in periode 2 in een groepje een stagiaire TP op de werkplek. Zodat de studenten een beeld kunnen vormen van de dagelijkse praktijk van een stagiaire TP.
In periode 3 gaat de student met drie medestudenten het werkveld in waar een interview wordt afgenomen met een professional in een van de rollen die een toegepast psycholoog kan vervullen. Aansluitend wordt hierop een reflectieverslag geschreven en kijkt de student terug op de competentie professioneel werken. Ook bekijkt de student 3 vlogs van stagiaires om meer zicht te krijgen op stage mogelijkheden en het werkveld van de Toegepast Psycholoog. Doel hiervan is ook de student meer zicht te geven op de keuzes die gemaakt moeten worden in jaar 3. 

Bijzonderheden:
Voor de omschrijving van Actieve Participatie, zie SHL.
 
 
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies