Vak: Psychologie in Praktijk - Gedragsveranderingscampagne 1A credits: 5

Vakcode
TPVP23GVC1A
Naam
Psychologie in Praktijk - Gedragsveranderingscampagne 1A
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. van der Velde
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve participatie - Actieve participatie
  • Presentatie - Presentatie

Leeruitkomsten

Competenties:
Beïnvloeden van Gedrag 
Onderzoeken van Gedrag 
Professioneel Werken - Helder Denken 
Professioneel Werken - Kritisch brongebruik 
BoK 

Niveau
A

Leeruitkomsten
De student analyseert voor een opdrachtgever met behulp van deskreseach en kwantitatieve dataverzamelingstechnieken in groepsverband op een voorgestructureerde wijze en met voorgestructureerde psychologische en methodologische kennis een bestaande gedragsveranderingscampagne binnen het domein "Mens & Maatschappij" op keuze voor de doelgroep en op werkzame factoren en presenteert individueel een evenredig deel van deze analyse. 

a) De student kent verschillende manieren van deskresearch, maakt hierin individueel passende keuzes tav kwalitatief goede en kwalitatief minder goede bronnen. 

b) De student kan in groepsverband een onderzoeksvraag opstellen, die voortvloeit uit de praktijksituatie en deskresearch en kan die operationaliseren in passende kwantitatieve meetinstrumenten.  

c) De student kan in groepsverband de verzamelde kwantitatieve onderzoeksgegevens analyseren met behulp van een dataverwerkingsprogramma en daarbij beschrijvende statistiek gebruiken. 

d) De student kan in groepsverband de verzamelde informatie vanuit de deskresearch en eigen onderzoek ordenen, beoordelen en afwegen met behulp van de aangereikte methode. 

e) De student presenteert op professionele wijze individueel een evenredig deel van de analyse tav doelgroep en werkzame factoren.



 

Inhoud

Nadat je de eerste paar weken kennis over de psychologie en onderzoek hebt vergaard in Basiskennis, ga je in Psychologie in Praktijk aan de slag met een gedragsveranderingscampagne. 

In de bijeenkomsten leer je vaardigheden om een goede analyse uit te kunnen voeren met behulp van literatuur en observaties. In een groep van 4 à 5 studenten ga je de geleerde vaardigheden onder begeleiding van een docent toepassen met als doel een bestaande gedragsveranderingscampagne te analyseren op werkzaamheid en aansluiting bij de doelgroep. Deze bijeenkomsten zijn verplicht. Naast deze bijeenkomsten ben je zelfstandig en met je groep bezig met het uitvoeren van de opdracht. 

Deze cursus sluit je af met een presentatie waarin je samen met je groepsgenoten jullie analyse presenteert. Voorafgaand aan de presentatie krijg je meermaals feedback op de analyse van studiegenoten en de begeleidende docent.   

Bijzonderheden:
Voor deze cursus geldt een actieve participatieplicht. Wat inhoudt dat de bijeenkomsten en lessen verplicht zijn en van de student aanwezigheid, voorbereiding en actieve deelname verwacht worden. Meer over de (regels omtrent de) actieve participatie bij deze cursus lees je op BlackBoard bij het betreffende semester.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies