Vak: Cluster Mens en Samenleving 1 credits: 5
- Vakcode
- ALVH21CMS1
- Naam
- Cluster Mens en Samenleving 1
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R. Hagens
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Cluster Mens en Samenleving 1 - Presentatie
Leeruitkomsten
De module MES levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten op eindniveau (PLU):
PLU-3 De startbekwame leerkracht creƫert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt;
PLU-4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes;
PLU-7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek. De student voert drie verschillende opdrachten uit waarin kennis en professionele vaardigheden worden toegepast.
Aan het eind van de module heeft de student de volgende module leeruitkomsten gerealiseerd:
PLU-3 De startbekwame leerkracht creƫert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt;
PLU-4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes;
PLU-7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek. De student voert drie verschillende opdrachten uit waarin kennis en professionele vaardigheden worden toegepast.
Aan het eind van de module heeft de student de volgende module leeruitkomsten gerealiseerd:
-
-
- De student kan passende vakdidactiek toepassen in de voorbereiding en uitvoering van lessen gericht op de kerndoelen Tijd, Ruimte en Mens&Samenleving;
-
-
- De student kan als onderdeel van zijn lessen passende beeldvormers inzetten. Met het totale aanbod van beeldvormers kan de student alle zintuigen van de leerlingen prikkelen;
Inhoud
De student participeert actief in de hoor- en werkcolleges waarin kennis gemaakt wordt met de didactische uitgangspunten van het MES-onderwijs. De student oefent met het zelf ontwerpen en uitvoeren van een les aardrijkskunde en een les geschiedenis. In de stage voert de student twee lessen uit; een les aardrijkskunde en geschiedenis. Tijdens de werkcolleges voert de student een les aardrijkskunde of een les geschiedenis uit voor de klasgenoten en geeft feedback op de lessen van anderen.
Daarnaast kiest de student twee actualiteiten en beschouwt de onderliggende MES-thema's vanuit verschillende perspectieven.
Studenten werken in studiegroepen van vier of vijf studenten aan de uitwerking van de actualiteit. Binnen de studiegroep staan twee actualiteiten centraal. Doel van de studiegroepen is om onderlinge samenwerking en feedback te bevorderen.
Daarnaast kiest de student twee actualiteiten en beschouwt de onderliggende MES-thema's vanuit verschillende perspectieven.
Studenten werken in studiegroepen van vier of vijf studenten aan de uitwerking van de actualiteit. Binnen de studiegroep staan twee actualiteiten centraal. Doel van de studiegroepen is om onderlinge samenwerking en feedback te bevorderen.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies