Vak: Natuur en Techniek 2 credits: 5
- Vakcode
- ALVH22NT2
- Naam
- Natuur en Techniek 2
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. Polak
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Stage, werk
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Natuur en Techniek 2 - Verslag
Leeruitkomsten
Er wordt beoordeeld op de onderstaande module leeruitkomsten:
- De student werkt samen met andere studenten aan opleiding- en professionaliseringstaken;
- De student analyseert en beschrijft een specifiek, vakinhoudelijk begrip, plaatst deze in een leerlijn die uit tenminste 3 niveaus bestaat en die verbonden is met een of meer kerndoelen voor NWT in het basisonderwijs;
- De student formuleert per niveau ten minste drie concrete leerresultaten en ontwerpt ten minste een passende, specifieke leeractiviteit daarbij;
- De student ontwerpt voor ieder niveau van de leerlijn ten minste één passende leeractiviteit, op basis van de principes van het onderzoekend en/of ontwerpend leren;
- De student beargumenteert op welke wijze een (leer-)activiteit ruimte, structuur en flexibele ondersteuning biedt om de talentontwikkeling bij leerlingen te ondersteunen;
- De student beargumenteert op welke wijze een leeractiviteit de ontwikkeling van kennis & vaardigheden binnen een of meer andere vakken naast NWT ondersteunen.;
- De student beargumenteert op welke wijze een leeractiviteit aansluit op de leefwereld van de leerlingen;
- De student analyseert de natuurwaarden van een externe leeromgeving en weet deze te benutten voor het vormgeven aan het NWT curriculum van het basisonderwijs;
- De student presenteert een organisme (passend binnen het vak NWT) op een overtuigende en correcte manier, zodat leerkrachten worden gestimuleerd met een klas te leren over NWT a.d.h.v. dit organisme;
Inhoud
Tijdens Natuur en Techniek 2 verdiept de student zich in de vakdidactiek: onderzoekend en ontwerpend leren, concept-context benadering en talentontwikkeling. Bij Natuur en Techniek 1 is de basis gelegd, nu leert de student deze kennis toepassen in de praktijk. Dat wordt gedaan aan de hand van verschillende opdrachten:
Dit vak wordt afgesloten met een digitaal portfolio.
- Ontwikkelen leerlijn + lessen: de student ontwikkelt een (kleine) leerlijn met lessen over een NWT-concept naar keuze waarbij de koppeling wordt gemaakt naar de bestaande kerndoelen en vakinhoudelijke leerdoelen;
- Eén van de lessen uit bovengenoemde leerlijn wordt uitgevoerd in de stage;
- Educatieve videoclip over een organisme: op basis van een script presenteert de student een organisme in een duidelijke en aansprekende educatieve videoclip gericht op het jonge (groep 1 t/m 4) of oudere kind (groep 5 t/m 8) van de basisschool. Bij de educatieve videoclip voegt de student een korte lessuggestie/lesbrief toe die aantoont hoe de videoclip bijdraagt aan het behalen van kerndoelen en/of vakinhoudelijke NWT-leerdoelen. Het organisme (plant of dier) komt in de leefwereld van basisschoolleerlingen voor en wordt opgezocht in zijn leefomgeving.
Dit vak wordt afgesloten met een digitaal portfolio.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies