Vak: Taal 4 credits: 4

Vakcode
ALVH22TAAL4
Naam
Taal 4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
Y.M. Vording
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Taal 4 - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

De module taal 4 levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten op eindniveau (PLU):
PLU 2   De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen;
PLU 3   De startbekwame leerkracht creĆ«ert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt;
PLU 4   De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes;
PLU 6   De startbekwame leerkracht waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden;
PLU 7   De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek.

Inhoud

Samenvatting inhoud:
referentiekader, tussendoelen en leerlijnen
spelling
Taalbeschouwing
lusmodel
eigen taalvaardigheid van studenten (naar 4F) + literaire competentie
kennisbasis Nederlands: Spelling, taalbeschouwing
  •  Engels: 4 fasen model, CLIL en Tell me- conversation
  •  Eigen taalvaardigheid Engels (naar B2)


Didactiek
  • De student kent de spellingprincipes van de Nederlandse taal en de spellingdidactiek.
  • De student verdiept zich met behulp van didactische inzichten in betekenisvol taalonderwijs (taalontwikkelend lesgeven bij spelling en taalbeschouwing met het lusmodel)(lesontwerp op basis van Clil en het 4 fasen model)

Eigen taalvaardigheid
  • De student leest toegepast wetenschappelijke teksten op 4F-niveau over mondelinge taalontwikkeling en geletterdheid in het basisonderwijs.
  • De student voert, naar aanleiding van de gelezen artikelen, gesprekken met medestudenten en docent over de inhoud ervan met als doel begripsverhoging en uitbreiding van het didactisch repertoire.
  • De student voert met medestudenten en docent gesprekken waarin de literaire competentie wordt aangetoond. Dit wordt ook gedaan in het Engels.
  • De student kan op basis van eigen talenten een lessenreeks in het Engels ontwerpen en onderbouwen.

Onderliggende begripskennis voor het behalen van de leeruitkomsten
  • De student past de begrippen toe, met betrekking tot spelling en taalbeschouwing uit de Kennisbasis Taal.
 
  • De student past de wettelijke kaders toe voor mondeling- en schriftelijk taalonderwijs (kerndoelen, tussendoelen en de referentieniveaus).

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies