Vak: IWP / onderzoek credits: 5

Vakcode
ALVH23IWP
Naam
IWP / onderzoek
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • IWP / onderzoek - Opdracht

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten

De student waardeert de inzet van onderzoek en onderzoeksvaardigheden (PLU6) en verbetert de beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek (PLU 7). Studenten werken samen in projectgroepen en samen met (externe) opdrachtgevers aan een onderzoeksopdracht, en werken daarmee aan PLU8.

Meer specifiek werkt hij aan de volgende leeruitkomsten:
1 De student onderbouwt met relevante bronnen 
2 De student onderzoekt in samenwerking met collega’s en opdrachtgever op systematische en methodische wijze een probleem rond (gezond) opgroeien van kinderen in de beroepspraktijk  
3 De student creëert een advies of ontwerp toepasbaar in de beroepspraktijk op basis van onderzoek 

Competentieniveau
  1. Verdiepend

Toetsing vindt plaats op groepsniveau (onderzoek) en individueel niveau (reflectie op eigen functioneren en individuele bijdrage aan presentaties (inclusief het stellen en beantwoorden van vragen)).

Inhoud

Het semester richt zich op het thema ‘rijke leeromgeving’ binnen de context van het basisonderwijs. De studenten gaan bij deze cursus in groepen van 4 studenten werken in een projectgroep aan een onderzoeksopdracht van opdrachtgevers uit de beroepspraktijk. De opdrachten volgen zoveel mogelijk uit samenwerking in innovatiewerkplaatsen, maar kunnen ook gegeven worden door directe contacten uit het werkveld en lectoraten. De uitwerking van de onderzoeksopdracht draagt bij aan het gezond opgroeien van kinderen, m.n. in het basisonderwijs.
De studenten doorlopen de hele onderzoekscyclus. Start is een kick-off met de opdrachtgevers om de opdracht te verhelderen en informatie uit de context op te halen. De studenten werken meestal aan een ontwerpgerichte opdracht, maar dit kan ook inventariserend zijn. Het mondt uit in een beroepsproduct (advies of ontwerp) met onderbouwend onderzoeksverslag voor de opdrachtgever.
De student gebruikt samenwerkvaardigheden in zowel de samenwerking met studenten als met de opdrachtgever.
De toets is de uitwerking van de opdracht in onderzoeksverslag met bijlagen. De student presenteert het beroepsproduct en onderzoek aan de opdrachtgever in de beroepspraktijk.

Verplichte literatuur: Van der Donk, C. en Van Lanen, B. (2019). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. ISBN 9789046907320

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies