Vak: Mens en Samenleving en Kunst en Cultuur 1 credits: 5
- Vakcode
- ALVH23MSKC1
- Naam
- Mens en Samenleving en Kunst en Cultuur 1
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M.R. Schepers
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Opdracht
- Probleem gestuurd onderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Mens en Samenleving & Kunst en Cultuur 1 - Opdracht
Leeruitkomsten
Leerdoelen:
Bij het behalen van de leerdoelen werk je aan de LOL’s van de opleiding op eindniveau:
x LOL1 Pedagogische handelen
x LOL2 (Vak)didactisch handelen
x LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
x LOL4 Onderzoekend handelen
x LOL5 Professionele identiteit
- De student creëert een rijke leeromgeving om vakspecifieke kennis en vaardigheden op het gebied van MES en KEC over te brengen. (LOL 2 + LOL 3)
- De student creëert een veilig leerklimaat waarin hij/zij/hen op een talentkrachtige manier werkt. (LOL 1 + LOL 4)
- De student reflecteert op het door hem/haar/hen ontworpen en gegeven onderwijs aan de hand van de betreffende kennisbases van MES en KEC. (LOL 5)
- De student ervaart en analyseert de waarde van het betrekken van de (school)omgeving bij het onderwijs. (LOL 4 + LOL 5)
Bij het behalen van de leerdoelen werk je aan de LOL’s van de opleiding op eindniveau:
x LOL1 Pedagogische handelen
x LOL2 (Vak)didactisch handelen
x LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
x LOL4 Onderzoekend handelen
x LOL5 Professionele identiteit
Inhoud
In deze module gaan de studenten aan de slag met het vormgeven van contextrijk onderwijs vanuit de leergebieden Mens en Samenleving en Kunst en Cultuur.
De studenten krijgen verschillende inhoudelijke lessen aangeboden op het gebied van Geschiedenis, Aardrijkskunde, Burgerschap, Drama, Beeldende vorming en Muziek. De kern van het onderwijs draait om het verbinden van de verschillende vakinhouden.
Naar aanleiding van het onderwijs produceren studenten op basis van transdisciplinaire samenwerking een vakoverstijgende presentatie waarin hun niveau op het gebied van MES en de kunstvakken wordt ontwikkeld en aangetoond.
Het geboden onderwijs is methodisch gebaseerd op Inquiry Based Learning (WASO) van Irma Smegen en Oded Ben-Horin. De kennisbases MES en KEC en de cultuureducatieve theorie van Barend van Heusden staan centraal. Bovendien wordt hiermee gewerkt aan de laatste fase van Tuckmann: adjourning, dit door gezamenlijk te werken aan een eindpresentatie tijdens de afsluiting van het ALO-programma.
De studenten krijgen verschillende inhoudelijke lessen aangeboden op het gebied van Geschiedenis, Aardrijkskunde, Burgerschap, Drama, Beeldende vorming en Muziek. De kern van het onderwijs draait om het verbinden van de verschillende vakinhouden.
Naar aanleiding van het onderwijs produceren studenten op basis van transdisciplinaire samenwerking een vakoverstijgende presentatie waarin hun niveau op het gebied van MES en de kunstvakken wordt ontwikkeld en aangetoond.
Het geboden onderwijs is methodisch gebaseerd op Inquiry Based Learning (WASO) van Irma Smegen en Oded Ben-Horin. De kennisbases MES en KEC en de cultuureducatieve theorie van Barend van Heusden staan centraal. Bovendien wordt hiermee gewerkt aan de laatste fase van Tuckmann: adjourning, dit door gezamenlijk te werken aan een eindpresentatie tijdens de afsluiting van het ALO-programma.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies