Vak: Werkplekleren 3: Gedrag en belevingswereld credits: 10

Vakcode
ALVH24WPL3
Naam
Werkplekleren 3: Gedrag en belevingswereld
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Polak
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderwijs Kennis en inzicht 3 - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • WPL ALO en pabo stage - Portfolio assessment

Leeruitkomsten


De stage toetst de volgende programma leeruitkomsten op hoofdfase niveau:
 
PLU 1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.   
 PLU2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.  
PLU 4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.

De stage levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten:
 
PLU 5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken) 
 
PLU 6 De startbekwame leraar waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden 
 

De programma leeruitkomst die in de module Onderwijs: Kennis en Inzicht 3 getoetst wordt is:

PLU 3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 
 
1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.  
2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen. 
3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 
4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes. 
5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken) 

 

Inhoud

Semesterthema: Gedrag en belevingswereld.

Binnen Werkplekleren 3 wordt stagegelopen bij de groepsleerkracht en een vakleerkracht/vakspecialist(en). De focus van deze module ligt op de pedagogische en vakdidactische bekwaamheid bij het verzorgen van meerdere gedifferentieerde lessen achter elkaar.
Daarbij worden opgedane inzichten vanuit Onderwijs: Kennis en Inzicht 3 (micro-, meso- macro niveau – thema’s) vertaald naar de praktijk en geoefend in werkcolleges en de stage (micro-niveau) in zowel de klas als de gymzaal (veld).

De volgende onderwerpen komen aan bod:
Pedagogisch bekwaam:
  • Begeleiden en sturen van groepsprocessen (groepsdynamica)
  • Realiseren van een veilig pedagogisch leerklimaat en de toepassing hiervan in de stagecontexten.
  • Voorspelbaar gedrag (o.a. door het stellen van duidelijke regels en deze handhaven) en gestructureerd klassenmanagement
  • Zicht krijgen op de belevingswereld, de (motorische-), sociaal-emotionele en cognitieve/creatieve ontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs en hier rekening mee houden in het onderwijs
Vakdidactisch bekwaam:
  • Op basis van een analyse van de groep, in overleg met de stagecoach, werken vanuit het groepsplan in de klas en vakwerkplan in de zaal (leerlingvolgsysteem).
  • Samenhangende lessen ontwerpen afgestemd op het niveau en de kenmerken/ belevingswereld van de leerlingen (variatie en differentiatie).
  • In de klas wordt toegewerkt naar lessen geven m.b.v. het IGDI model (taal/rekenen) en DIM gedurende meerdere dagdelen.
  • In de zaal worden meerdere lessen achter elkaar gegeven waarin gedifferentieerd wordt en (impliciete) leerhulp geboden wordt.
Verder is er binnen de module aandacht voor het evalueren van en reflecteren op het aangeboden onderwijs:
  • Pedagogisch:
    • Kritisch reflecteren op de eigen rol in de pedagogische relatie met de lln.
  • Didactisch:
    • De voortgang volgen en de resultaten toetsen en op basis daarvan een vervolg voor het onderwijs ontwikkelen
    • De eigen didactische aanpak en het handelen evalueren, analyseren en bijstellen
    • Kritisch reflecteren op het eigen vakdidactisch handelen.

Binnen Onderwijs: Kennis en inzicht 3 wordt informatie gegeven over het gedrag en de belevingswereld van het basisschoolkind. De opgedane kennis en inzichten zijn van belang voor het uitoefenen van het beroep sportleraar en groepsleerkracht in het basisonderwijs.

In de module wordt aandacht besteed aan sociaal wetenschappelijke onderwijsthema’s, waaronder:
  • De opdracht van het onderwijs
  • Sociaal-culturele achtergronden, gezinskenmerken, opvoedstijlen
  • Handelingsgericht werken 
  • Leertheorieën 
  • Instructiemodellen
  • Groepsdynamiek
  • Conflicthantering
  • Groepsplan/groepsoverzicht
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de studie- semesterhandleiding.
Er zijn, naast de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies