Vak: Werkplekleren 7 credits: 4

Vakcode
ALVH24WPL7
Naam
Werkplekleren 7
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
J.J. Nieuwenhuis
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Werkplekleren 7 - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

De student werkt o.b.v. onderstaande leerdoelen aan de 5 LOL’s van de ALO-pabo op eindniveau en toont aan het einde van het semester Lio-bekwaam te zijn.

Leerdoelen:
  1. De hoofdfase bekwame leraar integreert theoretische kennis uit de opleiding met zijn praktische ervaring. Daarmee stemt hij zijn handelen af op de basisbehoeften en onderwijsbehoeften van leerlingen in een door de coach ondersteunde veilige, gezonde en ondersteunende leefomgeving.
  2. De hoofdfase bekwame leraar realiseert in afstemming met de coach gedifferentieerde onderwijsactiviteiten voor (sub)groepen leerlingen met aandacht voor talentkrachtige didactiek, afgestemd op de kenmerken van deze leerlingen. Hij doet voorstellen voor vervolgactiviteiten op basis van eigen analyse van verzamelde gegevens over de ontwikkeling van de leerlingen.
  3. De hoofdfase bekwame leraar overziet de leerlijnen in het basisonderwijs. Hij beheerst de aangeboden vakkennis en vaardigheden in de hoofdfase m.b.t. de verschillende leergebieden in zijn onderwijs, passend bij de kenmerken van leerlingen.
  4. De hoofdfase bekwame leraar herkent een gebrek aan voldoende handelingskennis in de eigen pedagogisch-didactisch context, zoekt op wat anderen hier al over gevonden hebben, legt uit hoe hij dat toepast, bepaalt met hulp van anderen wanneer het nodig is om onderzoek te doen.
  5. De hoofdfase bekwame leraar werkt bewust aan zijn professionele houding ten aanzien van zijn ontwikkeling als leraar. 


Bij het behalen van de leerdoelen werk je aan de LOL’s van de opleiding op eindniveau:
x LOL1 Pedagogische handelen
x LOL2 (Vak)didactisch handelen
x LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
x LOL4 Onderzoekend handelen
x LOL5 Professionele identiteit

Inhoud

  • Bewust toewerken naar het LiO startniveau voor de klas
  • Onderhouden en versterken van pedagogische, didactische en vakinhoudelijke vaardigheden binnen de betreffende groep.
    • Ongeveer 16 stagedagen
    • Lessen verzorgen, voorbereiden, evalueren en overige taken invullen
    • Toewerken naar het kunnen verzorgen van een volledige onderwijsdag in de groep.
  • Uitbreiden van het perspectief op professioneel handelen binnen de basisschool (taken naast het lesgeven in de klas in beeld krijgen en waar mogelijk invullen).
Samenwerken met collega’s en de (school)omgeving.

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies