Vak: Didactisch methodisch handelen in het basisonderwijs credits: 5

Vakcode
ALVP20DIDBO
Naam
Didactisch methodisch handelen in het basisonderwijs
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.J. Nieuwenhuis
Werkvormen
  • Probleem gestuurd onderwijs
Toetsen
  • Didactisch methodisch handelen BO - Performance assessment

Leeruitkomsten

Competentieniveau: inleidend.

De module DIDBO levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten in de propedeuse (PLUP):
  • PLUP1: De opleidbare leerkracht voert zelfontworpen onderwijsactiviteiten uit waarbij hij op een positieve manier contact maakt met leerlingen;
  • PLUP3: De opleidbare leerkracht gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis;
PLUP7: De opleidbare leerkracht werkt samen met medestudenten en collega's om de leeromgeving van leerlingen te verbeteren.

Inhoud

De student gaat aan de slag met didactisch handelen om kinderen motorisch vaardiger te maken in de context basisonderwijs. De student leert theorieën over methodiek en didactiek en past die toe in de praktijk. Er worden verschillende methodieken behandeld waarbij de 12 leerlijnen, 36 bewegingsthema’s (SLO, 2006) en de ‘fundamental movement skills’ gericht op het basisonderwijs centraal staan.
De student gaat in de praktijkzaal aan de slag met de leerlijnen en leert hoe hij binnen een leerlijn kan differentiëren door de oefeningen aan te passen op het niveau van de doelgroep. Hierbij is het nodig om de theorie uit de OKI-colleges toe te passen. Tijdens de colleges in de praktijkzaal zal zowel de inhoud van de leerlijnen (methodiek) als de wijze waarop ze aangeboden worden (didactiek) centraal zijn. De student ontwikkelt zowel de inhoudelijke kennis op het gebied van de leerlijnen/bewegingsthema’s als zijn vaardigheid op het gebied van lesgeven.
Het onderwijs wordt afgerond met een stage-opdracht, een performance assessment en een verslag ter onderbouwing. De student laat zien hoe hij aan een deel van de klas een les geeft vanuit een bewegingsthema met activiteiten vanuit een logische aanleer volgorde. Ditzelfde laat hij zien op zijn stageschool waarbij er les wordt gegeven aan leerlingen van de basisschool. Tijdens het lesgeven past de student de aangeboden methodiek en didactiek uit het blok toe en houdt rekening met niveauverschillen binnen de groep t.a.v. het bewegen en hier reflecteert hij na afloop van de gegeven les op.

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies