Vak: Onderwijs: Kennis en inzicht 2 credits: 5
- Vakcode
- ALVP20KI2
- Naam
- Onderwijs: Kennis en inzicht 2
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.J. Nieuwenhuis
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Onderwijs: Kennis en inzicht 2 - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
De opleidbare leerkracht toont aan kennis te hebben op moduleniveau van de volgende programma leeruitkomsten in de propedeutische fase (PLUP):
De opleidbare leerkracht gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis (PLUP3).
De opleidbare leerkracht gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis (PLUP3).
Inhoud
Semesterthema: Het kind in ontwikkeling.
In Onderwijs: Kennis en inzicht 2 wordt informatie gegeven over de ontwikkeling van het basisschoolkind en het belang hiervan voor het uitoefenen van het beroep sportleraar en groepsleerkracht basisonderwijs. Er wordt op macroniveau een beeld geschetst van ontwikkelingspsychologische kenmerken van leerlingen, van onderwijskundige stromingen en van motorisch leren in het basisonderwijs. Op mesoniveau is er aandacht voor klassenmanagement en conflicthantering. Op microniveau is er aandacht voor waarnemen en observeren en wordt het directe instructiemodel ingeoefend, met aandacht voor leerdoelen en niveaus.
Voor de hoor- en werkcolleges dient rekening gehouden te worden met voorbereidingstaken. De toets bestaat uit een meerkeuzetoets (driekeuze) waarin zowel reproducerende vragen als toepassingsvragen naar de beroepspraktijk worden gesteld, en open vragen op het niveau van duiden en toepassen.
De informatie uit de module verwerkt de student elders; in het werkplekleren en in de ontwerpen en uitvoering van onderwijs- en bewegingsactiviteiten.
Inhoud module:
Macroniveau:
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de studiehandleiding.
Er zijn, naast de verplichte literatuurlijst geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op beide instituten.
In Onderwijs: Kennis en inzicht 2 wordt informatie gegeven over de ontwikkeling van het basisschoolkind en het belang hiervan voor het uitoefenen van het beroep sportleraar en groepsleerkracht basisonderwijs. Er wordt op macroniveau een beeld geschetst van ontwikkelingspsychologische kenmerken van leerlingen, van onderwijskundige stromingen en van motorisch leren in het basisonderwijs. Op mesoniveau is er aandacht voor klassenmanagement en conflicthantering. Op microniveau is er aandacht voor waarnemen en observeren en wordt het directe instructiemodel ingeoefend, met aandacht voor leerdoelen en niveaus.
Voor de hoor- en werkcolleges dient rekening gehouden te worden met voorbereidingstaken. De toets bestaat uit een meerkeuzetoets (driekeuze) waarin zowel reproducerende vragen als toepassingsvragen naar de beroepspraktijk worden gesteld, en open vragen op het niveau van duiden en toepassen.
De informatie uit de module verwerkt de student elders; in het werkplekleren en in de ontwerpen en uitvoering van onderwijs- en bewegingsactiviteiten.
Inhoud module:
Macroniveau:
- Ontwikkelingspsychologie (het basisschoolkind)
- Onderwijskundige stromingen
- Motorisch leren
- Klassenmanagement
- Conflicthantering
- DIM
- Waarnemen
- Observeren
- Leerdoelen en niveaus
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de studiehandleiding.
Er zijn, naast de verplichte literatuurlijst geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op beide instituten.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies