Vak: Taal 1 credits: 5
- Vakcode
- ALVP20TAAL1
- Naam
- Taal 1
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.J. Nieuwenhuis
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Taal 1 - Opdracht
Leeruitkomsten
De module taal levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten in de propedeuse (PLUP):
PLUP 1 De opleidbare leerkracht voert zelfontworpen onderwijsactiviteiten uit waarbij hij op een positieve manier contact maakt met leerlingen;
PLUP 3 De opleidbare leerkracht gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis;
PLUP 5 De opleidbare leerkracht waardeert* het beroep en de bijbehorende beroepshouding en handelingsrepertoire met behulp van studenten en coaches;
PLUP 7 De opleidbare leerkracht werkt samen met medestudenten en collega's om de leeromgeving van leerlingen te verbeteren.
PLUP 1 De opleidbare leerkracht voert zelfontworpen onderwijsactiviteiten uit waarbij hij op een positieve manier contact maakt met leerlingen;
PLUP 3 De opleidbare leerkracht gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis;
PLUP 5 De opleidbare leerkracht waardeert* het beroep en de bijbehorende beroepshouding en handelingsrepertoire met behulp van studenten en coaches;
PLUP 7 De opleidbare leerkracht werkt samen met medestudenten en collega's om de leeromgeving van leerlingen te verbeteren.
Inhoud
Didactiek
- De student past de tussendoelen van het taalonderwijs op de basisschool toe bij het vormgeven van thematische activiteiten gericht op mondelinge taalvaardigheid en geletterdheidsontwikkeling.
- De student ontwerpt met behulp van didactische inzichten betekenisvol taalonderwijs voor basisschoolleerlingen, rekening houdend met kenmerken van een stimulerende leeromgeving.
- De student leest toegepast wetenschappelijke teksten op 4F-niveau[1] over mondelinge taalontwikkeling en geletterdheid in het basisonderwijs.
- De student voert, naar aanleiding van de gelezen artikelen, gesprekken met medestudenten en docent over de inhoud ervan met als doel begripsverhoging en uitbreiding van het didactisch repertoire.
- De student voert met medestudenten en docent gesprekken waarin de literaire competentie wordt aangetoond.
- De student past de begrippen toe, met betrekking tot mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid uit de Kennisbasis Taal.
- De student past de wettelijke kaders toe voor mondeling- en schriftelijk taalonderwijs (kerndoelen, tussendoelen en het referentieniveau.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies