Vak: Analyseren en verbeteren van zorg bachelor niveau 2 credits: 27

Vakcode
HVMB24AVZ2
Naam
Analyseren en verbeteren van zorg bachelor niveau 2
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
27
Taal
Nederlands
Coördinator
L. Ligeon-van der Weele
Werkvormen
  • Action learning
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Kritisch dialoog - Mondeling
  • Procesverslag - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

  1. De beginnende beroepsbeoefenaar ontwerpt methodisch, vanuit een vraagstuk uit de beroepspraktijk, een onderbouwd en consistent onderzoek dat gebaseerd is op een probleemanalyse.  
  2. De beginnende beroepsbeoefenaar voert het onderzoek uit, rapporteert en formuleert een conclusie die gebaseerd is op een kritische beschouwing van de onderzoeksresultaten. 
  3. De beginnende beroepsbeoefenaar doet gebaseerd op de resultaten van het onderzoek aanbevelingen en deelt deze op passende wijze ter verbetering van de specifieke beroepssituatie.  
Indicatoren niveau 2
  • Analyseert een verpleegkundig relevent praktijkprobleem en onderbouwt deze met de meest recente wetenschappelijke- en vakliteratuur
  • Formuleert vanuit het beschreven prakijkprobleem een doelstelling gebaseerd op een beroepsproduct en een vraagstelling passend bij de probleemanalyse en de behoeften van de praktijk 
  • Ontwerpt een methode waarmee de onderzoekvraag kan worden beantwoord en verantwoordt de gemaakte keuzes 
  • Past aspecten van de onderzoeksethiek en wet- en regelgeving toe op eigen onderzoek en verantwoordt de gemaakte keuzes 
  • Analyseert de verzamelde data en beschrijft de resultaten  
  • Bediscussieerd de resultaten, interpreteert en vergelijkt deze met bestaand onderzoek en/of theorieën
  • Reflecteert kritisch op de gekozen methodologie en de uitvoering van het eigen onderzoek    
  • Formuleert een conclusie in het licht van de discussie  
  • Formuleert op basis van de conclusie aanbevelingen passend bij de beroepspraktijk
  • Presenteert de aanbevelingen aan de hand van een product passend bij de behoeften van de beroepspraktijk 
  • Toont een kritische onderzoekende en reflectieve basishouding

CanMedsrol: Reflectieve EBP-professional

Kernbegrippen uit BN2020 opleidingsprofiel
  • Onderzoekend vermogen: Het in zorgsituaties en bij zorg- en organisatievraagstukken tonen van een kritisch onderzoekende en reflectieve (basis)houding, het verantwoorden van het handelen vanuit (verschillende) kennisbronnen, het hanteren van een methodische aanpak met een gedegen probleemanalyse en het doorlopen van een onderzoekscyclus gericht op het verbeteren van een specifieke beroepssituatie.
  • Inzet Evidence based practice (EBP): Het in samenspraak met de zorgvrager (en/of diens netwerk), collega’s en andere disciplines afwegen van (1) actief gezochte recente (verpleegkundige) kennis uit (wetenschappelijke) literatuur, richtlijnen of protocollen, (2) professionele expertise en (3) persoonlijke kennis, wensen en voorkeuren van de zorgvrager en/of diens netwerk.
  • Deskundigheidsbevordering: Het tonen van actief en kritisch gedrag om de verpleegkundige deskundigheid van zichzelf en anderen op peil te brengen en houden, en het actief bijdragen aan het zoeken, ontwikkelen en delen van nieuwe (vormen) van kennis.
  • Professionele reflectie: Het kritisch beschouwen van het eigen verpleegkundig gedrag in relatie tot beroepscode en beroepswaarden en het in (mono- en multidisciplinaire) besprekingen oer zorgvragers betrokken en zorgvuldig argumenteren, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager vanuit het besef dat zorg een moreel-ethische praktijk behelst.  

Inhoud

Narratief
Het is cruciaal dat hbo- verpleegkundestudenten in de praktijk over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice en tot innovatie (HBO-raad 2009). Dit betekent dat bachelor studenten niet alleen onderzoek moeten kunnen toepassen, maar zelf ook onderzoek moeten kunnen doen. De student herkent een specifieke beroepssituatie waar op grond van nieuwe inzichten innovatie mogelijk is en vertaalt dit naar een te onderzoeken vraag. Onderzoek dat een bachelor student uitvoert heeft de intentie om een specifieke beroepssituatie te verbeteren en is ondersteunend bij het verbeteren van de beroepspraktijk. Deze verbetering wordt gezien als een innovatie. Een onderzoekende houding van de toekomstige hbo-verpleegkundige is onmisbaar, omdat alleen dan innovaties gestimuleerd worden waardoor de kwaliteit van zorg verbetert (Westerlaken, 2013). 

Competentie beheersingsniveau (CBN, 2022)
Binnen het tweede niveau is sprake van een hoog complexe context waarbij de focus ligt op het methodisch handelen in onvoorspelbare, complexe situaties. De aard van de taak is complex en ongestructureerd. De focus ligt op student gestuurd onderwijs waarbij meer op aanvraag begeleid zal worden. Het handelen vindt zoveel mogelijk zelfstandig plaats  met argumentatie achteraf. De studenten worden gestimuleerd op het zelfstandig toepassen  van (strategische) planning, self-efficacy, motivatie en reflectie. De reflectie op het handelen is gericht op durven, willen en zijn, waarbij de focus ligt op een duurzame ontwikkeling. 

Toetsing
In de module worden je onderzoekscompetenties beoordeeld op basis van specifieke leeruitkomsten. De indicatoren zijn daarbij richtinggevend.  

Feedback geven en ontvangen is onderdeel van het leerproces. Gedurende de onderzoeksperiode verzamel je feedback van medestudenten en docenten in een feedbacklogboek die meegenomen wordt in de beoordeling van het procesverslag.   

 In de module vinden twee toets momenten plaats. In de ontwerpfase van het onderzoek is er een mondeling individueel kritisch dialoog waarbij je de gemaakte keuzes van je onderzoeksontwerp verantwoord. De kritisch dialoog moet minimaal met een voldoende worden beoordeeld om het onderzoek in de praktijk uit te mogen voeren. Bij een onvoldoende krijg je specifieke feedback en de mogelijkheid om eenmalig de dialoog te herkansen.  

Aan het eind van de module wordt het procesverslag, bestaand uit een beschrijving en onderbouwing van het onderzoeksproces en het feedbacklogboek, beoordeeld met een cijfer. Bij een onvoldoende op het procesverslag krijg je specifieke feedback en de mogelijkheid deze eenmalig te herkansen. Het cijfer van de kritisch dialoog telt één keer en het cijfer van het procesverslag telt twee keer mee in het eindcijfer die je krijgt voor de module.  

Leeruitkomst 1:  

  • Kritisch dialoog, mondeling (individueel)  

Leeruitkomst 1,2,3: 

  • Procesverslag, schriftelijk (individueel) 

Inhoud en opdrachten
In de module Analyseren en Verbeteren van Zorg (AVZ) staat het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek centraal met als doel een specifieke beroepssituatie in de beroepspraktijk te verbeteren. Tijdens de module leer je om methodisch een onderzoeksontwerp te schrijven in de vorm van een analyse, advies of ontwerp, deze uit te voeren en op basis van de resultaten aanbevelingen te doen aan de beroepspraktijk. Je formuleert het praktijkprobleem, doel- en vraagstelling en een beroepsproduct passend bij de behoefte van de praktijk. De kennis die je hiervoor nodig hebt haal je uit de aanbevolen (wetenschappelijke) literatuur, kennisclips op Blackboard en responsiecolleges die gedurende de onderzoeksperiode worden aangeboden.
Je leert binnen een leergemeenschap met wekelijks fysieke en online bijeenkomsten. In de leergemeenschap leer je van én met elkaar door het lezen van elkaars onderzoeksontwerpen, het presenteren van de voortgang van je onderzoek en het verzamelen van feedback van zowel medestudenten als docenten. In de uitvoeringsfase van je onderzoek werk je aan de dataverzameling in de praktijk en analyse van de resultaten. Je schrijft een kritische beschouwing van de resultaten in de discussie, een conclusie en vervolgens aanbevelingen. Als eindproduct van de module lever je het procesverslag in en presenteer je de onderzoeksresultaten aan de opdrachtgever en andere belangstellenden. 

De 20-weekse module omvat gemiddeld 32 uur per week aan zelfstudie, fysieke- en online bijeenkomsten, onderzoeksuitwerking en overleg. 

Thema’s in het onderwijs
Onderzoeksmethodieken bestaande uit;
  • Ontwerpgericht- / actieonderzoek
    • Fasen design thinking/ interventiecyclus
  • Kwantitatief onderzoek
    • Beschrijvende en toetsende statistiek
    • Gebruik van SPSS
  • Kwalitatief onderzoek
    • Interviewtechnieken
    • Transcriberen en coderen
    • Gebruik van Atlas
Algemene thema's bestaande uit;
  • Fasen onderzoek
  • Ethische aspecten voor praktijkonderzoek
  • Steekproeftrekking
  • Inclusie- exclusiecriteria
  • Validiteit en betrouwbaarheid
  • Data-analyse
  • Beschrijving onderzoeksresultaten

 

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde