CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Zorgverlener | Klinisch Redeneren | Het continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager, en het kiezen van daarbij passende zorgresultaten en interventies. |
Zorgverlener | Uitvoeren van zorg | Het verlenen van integrale zorg door zelfstandig alle voorkomende (inclusief voorbehouden en risicovolle) verpleegkundige handelingen in complexe zorgsituaties uit te voeren met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en vanuit een holistisch perspectief. |
Zorgverlener | Zelfmanagement versterken | Het ondersteunen van zelfmanagement van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven. |
Zorgverlener | Indiceren van zorg | Het vaststellen, beschrijven en organiseren van de aard, duur, omvang en doel van de benodigde (verpleegkundige) zorg, in samenspraak met de zorgvrager, op basis van gediagnosticeerde of potentiële, nader te onderzoeken en te diagnosticeren patiëntproblemen. |
CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Communicator | Persoonsgerichte communicatie | Het actief luisteren naar de zorgvrager, informeren van de zorgvrager en deze in staat stellen keuzes te maken in de zorg en de zorgvrager als uniek persoon benaderen; op een natuurlijke manier gids, coach, expert of adviseur zijn, afhankelijk van het moment en de omstandigheden. |
Communicator | Inzet ICT | Het toepassen van de nieuwste informatie- en communicatietechnologieën en het bieden van zorg op afstand (eHealth) als aanvulling op het persoonlijk contact met de zorgvrager. |
CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Samenwerkingspartner | Professionele relatie | Het aangaan en onderhouden van contact met de zorgvrager, diens naasten en sociale netwerk, het onderhouden van langdurige zorgrelaties en het zorgvuldig afbouwen van de relatie daar waar dit noodzakelijk is. |
Samenwerkingspartner | Gezamenlijke besluitvorming | Het systematisch overleggen in dialoog met de zorgvrager en diens naasten over de te verlenen verpleegkundige zorg en zorgdragen voor een expliciete afweging van verschillende kennisbronnen en de waarden van de zorgvrager in het besluitvormingsproces. |
Samenwerkingspartner | Multidisciplinair samenwerken | Het handelen vanuit de eigen verpleegkundige deskundigheid en samenwerken op basis van gelijkwaardigheid met de eigen en andere disciplines binnen en buiten de gezondheidszorg met betrekking tot (multidisciplinaire) zorg en behandeldoelen. |
Samenwerkingspartner | Continuïteit van zorg | Het delen van kennis en informatie gericht op het garanderen van een ononderbroken betrokkenheid van de noodzakelijke zorgverleners bij het zorgverleningsproces van de zorgvrager door de tijd heen. |
CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Reflectieve EBP-professional | Onderzoekend vermogen | Het in zorgsituaties en bij zorg- en organisatievraagstukken tonen van een kritisch onderzoekende en reflectieve (basis)houding, het verantwoorden van het handelen vanuit (verschillende) kennisbronnen, het hanteren van een methodische aanpak met een gedegen probleemanalyse en het doorlopen van de onderzoekscyclus gericht op het verbeteren van een specifieke beroepssituatie. |
Reflectieve EBP-professional | Inzet EBP | Het in samenspraak met de zorgvrager (en/of diens netwerk), collega’s en andere disciplines afwegen van (1) actief gezochte recente (verpleegkundige) kennis uit (wetenschappelijke) literatuur, richtlijnen of protocollen, (2) professionele expertise en (3) persoonlijke kennis, wensen en voorkeuren van de zorgvrager en/of diens netwerk. |
Reflectieve EBP-professional | Deskundigheidsbevordering | Het tonen van actief en kritisch gedrag om de verpleegkundige deskundigheid van zichzelf en anderen op peil te brengen en houden en het actief bijdragen aan het zoeken, ontwikkelen en delen van nieuwe (vormen van) kennis. |
Reflectieve EBP-professional | Professionele reflectie | Het kritisch beschouwen van het eigen verpleegkundig gedrag in relatie tot beroepscode en beroepswaarden en het in (mono- en multidisciplinaire) besprekingen over zorgvragers betrokken en zorgvuldig argumenteren, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager vanuit het besef dat zorg een morele-ethische praktijk behelst. |
Reflectieve EBP-professional | Morele sensitiviteit | Het tonen van een voortdurende gevoeligheid vanuit compassie voor de wensen en noden en daarbij behorende emoties van de zorgvrager en het daarop reageren met passend en persoonsgericht gedrag waarin de zorgvrager zich gehoord en begrepen voelt. |
CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Gezondheids-bevorderaar | Preventiegericht analyseren | Het analyseren van het gedrag en de omgeving van de zorgvrager dat leidt tot gezondheidsproblemen van zorgvrager en doelgroepen. |
Gezondheids-bevorderaar | Gezond gedrag bevorderen | Het bieden van ondersteuning bij het realiseren van een gezonde leefstijl in relatie tot (potentiële) gezondheidsproblematiek. |
CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Organisator | Vakinhoudelijk leiderschap | Het initiatief nemen in het voeren van regie over het eigen vakgebied vanuit een ondernemende, coachende en resultaatgerichte houding. |
Organisator | Coördinatie van zorg | Het nemen van initiatief in het organiseren van de zorg om deze soepel in samenspraak met de zorgvrager en in onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgverleners en zorgorganisaties volgens het zorgplan te laten verlopen. |
Organisator | Veiligheid bevorderen | Het continu en methodisch bijdragen aan het bevorderen en borgen van de veiligheid van zorgvragers en medewerkers. |
Organisator | Verpleegkundig ondernemerschap | Het overzien van en handelen naar financieel-economische en organisatiebelangen binnen de verschillende contexten van zorg. |
CanMEDS-rol | Kernbegrip | Leeruitkomst |
Professional en kwaliteitsbevorderaar | Kwaliteitszorg bevorderen (in BN2020 Kwaliteit van zorg leveren) | Het op een methodische en kritische wijze bewaken, uitvoeren en borgen van kwaliteit van de verpleegkundige zorg. |
Professional en kwaliteitsbevorderaar | Participeren in kwaliteitszorg | Het leveren van een proactieve bijdrage aan de kwaliteitszorg van de zorgorganisatie. |
Professional en kwaliteitsbevorderaar | Professioneel gedrag | Het handelen en zich gedragen naar de professionele standaard en de beroepscode, verantwoordelijkheid nemen in al het eigen handelen en het uitdragen van de beroepstrots. |