Vak: Onderzoeken en ontwerpen credits: 10

Vakcode
PBDB23VOND
Naam
Onderzoeken en ontwerpen
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
E. Effting
Werkvormen
Toetsen
  • onderzoeken en ontwerpen - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student combineert inhoudelijke kennis van een van de aangeboden thema's met actuele ontwikkelingen, input van de betrokkenen en (wetenschappelijke) bronnen  

De student onderzoekt op systematische en methodische wijze een probleem uit de context van de school   

De student formuleert heldere en concrete ontwerpcriteria voor het ontwerp bij het probleem  

De student kiest een passende methode om data te verzamelen en test hiermee het eigen ontwerp in de eigen schoolpraktijk

De student analyseert en geeft de resultaten weer op een systematische manier en in samenhang met de onderzoeksvraag

De student beschouwt het product en onderzoeksproces kritisch

De student stelt aanbevelingen op voor de verbetering van het ontwerp op basis van de kritische beschouwing

 

Inhoud

Op de Pedagogische Academie ontwikkelt de student zich in verschillende rollen. Tijdens deze module staat de rol van de onderzoeker centraal. Daarnaast kiest de student zelf een of meerdere andere rol(len), waarin de student zich verder wil ontwikkelen.

Een leerkracht past de dagelijkse onderwijspraktijk voortdurend aan. In deze module wordt er doelgericht en planmatig een ontwerp gemaakt, met als doel de onderwijspraktijk te verbeteren. Dit gebeurt door middel van een ontwerponderzoek, bestaande uit zes fases:

1. Inhoudelijke verdieping
2. Input betrokkenen
3. Ontwerpcriteria
4. Plannen van praktijkonderzoek
5. Uitvoeren van praktijkonderzoek
6. Kritische beschouwing en aanbevelingen

Fase 1 tot en met 3 worden doorlopen in de eerste periode, fase 4 tot en met 6 in de tweede periode.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie