Vak: Wie ben jij als leerkracht? credits: 5

Vakcode
PBDB23VWL
Naam
Wie ben jij als leerkracht?
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
Toetsen
  • wie ben jij - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leeruitkomst A: 

De student ontwikkelt zijn beginnende visie op het onderwijs aan de hand van een of meerdere onderwijsconcepten en legt uit welke invloed dit heeft op het onderwijs van het jonge kind en oude kind.  

Leeruitkomst B: 

De student reflecteert op de betekenis van burgerschap binnen zijn onderwijspraktijk gekoppeld aan de rollen van de leerkracht en past een of meerdere werkvormen toe.

Leeruitkomst C: 

De student past dans toe om leerlingen binnen het PO betekenis te laten geven aan een thema 

Leeruitkomst D:

De student reflecteert op de voortgang van zijn ontwikkeling ten aanzien van de rollen van de leerkracht, de kennisbasis en zijn digitale vaardigheden. 
 

Inhoud

Op de Pedagogische Academie ontwikkelt de student zich in verschillende rollen. Tijdens deze module staan de rollen van de pedagoog, de didacticus en de verbinder centraal.

In deze module verdiepen studenten zich in:  

  • Verschillende onderwijsconcepten door middel van gastcolleges, literatuur en een excursie. 

  • Het vak dans in het PO en met name hoe je dat betekenisvol, vakoverstijgend en ten aanzien van burgerschap in kan zetten in de klas. 

  • Burgerschap. Wat is burgerschap en hoe kan je met de klas hieraan werken. Deep democracy is hierbij het kernconcept.

Deze inhouden leiden samen tot de eindopdracht waarin de student zichzelf bevraagt over wie hij/zij zelf is als leerkracht en dit ook weet te tonen en te onderbouwen. 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie