Vak: Werkplekleren 3 in 1.4 credits: 10

Vakcode
PBDB23WP3
Naam
Werkplekleren 3 in 1.4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H. Wit
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • beroepsrollen/bekwaamheidseisen - Overige toetsing
  • stageverslag - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De leeruitkomsten voor de stage, PBVB23WP3, in de opleiding Pabo Deeltijd Verkort, zijn gekoppeld aan de vijf rollen: pedagoog, didacticus, onderzoeker, verbinder en beïnvloeder.
In deze stage staan de rollen van pedagoog en didacticus en onderzoeker centraal en worden in de praktijk beoordeeld. Aan de overige rollen wordt eveneens gewerkt, maar ontvangt de student feedback.
De rollen en de bijbehorende Leeruitkomsten:
De pedagoog
  • De beroepsbekwame leraar creëert, in samenwerking met anderen, een veilige, gezonde en ondersteunende leer- en leefomgeving.
  • De beroepsbekwame leraar past theoretische kennis over ontwikkelings- en pedagogische theorieën toe. In het eigen handelen, met betrekking tot de groep.
  • De beroepsbekwame leraar voert interventies uit op individueel en groepsniveau, gebaseerd op signalen van de leerlingen. 
  • De beroepsbekwame leraar kan onderbouwde keuzes maken in de omgang met leerlingen en in zijn onderwijs op basis van de basisbehoeften van leerlingen.
De didacticus
Vakinhoudelijk bekwaam
  • De beroepsbekwame leraar past de opgedane kennis en vaardigheden toe, uit de vakgebieden van het betreffende semester. 
  • De beroepsbekwame leraar kan keuzes maken in de samenstelling van onderwijs op kenmerken: samenhangend, betekenisvol en afstemming op de doelgroep.
Vakdidactisch bekwaam
  • De beroepsbekwame leraar bereidt zijn onderwijs voor door het selecteren van werkvormen en materialen om de door anderen gestelde leerdoelen te realiseren. 
  • De beroepsbekwame leraar organiseert voor de groep als geheel onderwijsactiviteiten (met gebruik van verschillende leermiddelen) met aandacht voor talentkrachtige didactiek en voert deze uit. 
  • De beroepsbekwame leraar kan op basis van verzamelde gegevens over de ontwikkeling van de leerlingen zijn onderwijs bewust vormgeven.
De onderzoeker
(Bekwaam in professionele en vakmatige ontwikkeling)
  • De beroepsbekwame leraar laat in zijn werk een houding zien gericht op ontwikkeling van zichzelf en het onderwijs, met name door nieuwsgierig en kritisch te zijn.
  • De beroepsbekwame leraar vergroot het onderzoekend vermogen om zijn eigen beroepspraktijk te begrijpen en vorm te geven.
De verbinder
(Bekwaam in het samenwerken met collega’s en omgeving)
  • De beroepsbekwame leraar werkt samen met medestudenten, opleiders en collega's ten behoeve van zijn professionele ontwikkeling.
  • De beroepsbekwame leraar werkt samen met de coach en de collega’s van de school, om het onderwijs af te stemmen op de leerlingen.  
  • De beroepsbekwame leraar heeft kennis hoe leraren opvoeders betrekken bij de ontwikkeling van leerlingen 
  • De beroepsbekwame leraar kan in overeenstemming met de coach de externe leeromgevingen inzetten bij het stimuleren van de ontwikkeling van leerlingen. 
De beïnvloeder
  • De beroepsbekwame leerkracht kan aan de hand van zijn visie onderbouwde keuzes maken ten aanzien van zijn handelen in de groep.

 

Inhoud

Op de Pedagogische Academie ontwikkelt de student zich in verschillende rollen. Tijdens deze stage staan de rollen van de pedagoog, de didacticus en de onderzoeker centraal. Voor de praktijk betekent dat naast deze rollen ook de andere twee rollen aan bod komen. 

De stage, PBVB23WP3, van de opleiding Pabo deeltijd Verkort, betreft een semesterstage.
De student loopt gedurende één semester, minimaal één dag per week stage. In overleg met de stageschool wordt een stagedag vastgesteld. Meer stagedagen mag, maar altijd in overleg.
In deze stage werkt de student op het niveau van ‘Beroepsbekwaam”. Het uitgangspunt van de stage is verdere verdieping en verbreding van de rollen. 
Ten aanzien van de complexiteit en zelfstandigheid wordt op het beroepsbekwame niveau een grotere mate van complexiteit en zelfstandigheid verwacht.
De student wordt in de praktijk beoordeeld door de leerkracht en door de examinator van de PA wordt een beoordeling gegeven op het ontwikkelverslag, waarin de leeruitkomsten voor de rollen worden  aangetoond.
  
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie