Vak: Interactie in de klas credits: 8

Vakcode
PBDM16INBO
Naam
Interactie in de klas
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
8
Taal
Nederlands
Coördinator
C.H. Geveke
Werkvormen
  • Individueel
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Interactie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Programma-leeruitkomst 2:
De masteropgeleide creëert een leerklimaat dat bijdraagt aan gezond opgroeien, waarin de
leerlingen zich via hun natuurlijke nieuwsgierigheid optimaal kunnen ontwikkelen

Programma-leeruitkomst 5:
De masteropgeleide organiseert talentmomenten in een complexe klassensituatie met grote
diversiteit en maakt daarbij gebruik van dynamiek in de groep

Programma-leeruitkomst 6:
De masteropgeleide ontwerpt praktijkonderzoek op het gebied van onderwijs , voert dit uit,
presenteert de onderzoeksresultaten op een systematische en overzichtelijke wijze en creëert op
basis van de resultaten innovaties in zijn beroepsomgeving

Inhoud

Wanneer is een onderwijsleersituatie optimaal? Met de juiste bril op kun je deze momenten herkennen: iedereen die betrokken is bij het leerproces ‘sprankelt’. Dat zijn de talentmomenten die tijdens een les voor kunnen komen of zelfs een hele les kunnen duren. Wat gebeurt er eigenlijk precies wanneer leerlingen (en leraar) ‘sprankelen’? Hoe kun je de momenten herkennen? Wat leren leerlingen dan precies en hoe kun je als leraar het leerwijsleerproces op een hoger plan brengen middels interactie? Vanuit de complexe dynamische systemen gedacht, beïnvloedt de interactie in het hier en nu het leren, zowel op dat moment als op een later moment. Omgekeerd wordt de interactie in het hier en nu bepaald door eerdere leermomenten. Daarvan doordrongen zijnde is interactie uitermate belangrijk voor het leren. In module Interactie staat het herkennen, vasthouden en creëren van talentmomenten centraal, waarbij je middels optimale interactie en scaffolding het onderwijsleerproces tot een hoger niveau brengt in de complexe klassensituatie. Om dit goed te kunnen leren, analyseer je voortdurend jouw eigen onderwijsleerprocessen, middels procesobservatie en -onderzoek. Het principe van ‘Case based learning’ wordt ingezet om het onderwijs te verbeteren.Je sluit dit onderdeel af met een beroepsopdracht (waaronder een videoanalyse van je eigen interactie), waarin je aantoont dat je de bijbehorende leeruitkomsten beheerst.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie