Vak: Innovatiewerkplaats onderzoek credits: 20

Vakcode
PBDP23IWP1
Naam
Innovatiewerkplaats onderzoek
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
20
Taal
Nederlands
Coördinator
F. Wind-Winkels
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Innovatiewerkplaats - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Het doel van de innovatiewerkplaats onderzoek is om de student de gehele onderzoekscyclus in een door de praktijk ingegeven project te laten ervaren. Leeruitkomsten die daarbij centraal staan, zijn:
 
  • De student kan relevante bronnen vinden en lezen en deze inzetten om een onderwerp te problematiseren;
  • De student kan een probleemstelling operationaliseren;
  • De student kan een onderzoeksvraag (incl. een hypothese en verwachtingen) formuleren als basis voor een eenvoudig onderzoek;
  • De student kan een onderzoeksontwerp (design) maken;
  • De student ontwerpt of zoekt een geschikt meetinstrument om in te zetten bij het onderzoek;
  • De student begrijpt de relatie tussen (gewenst) meetniveau en een passend meetinstrument en kan daardoor een adequaat meetinstrument kiezen (= het koppelen van soorten data aan het kiezen van een meetinstrument) en hier een taak of test met enige items bij ontwerpen
  • De student kan de inleiding van een onderzoeksrapport schrijven, waarin de aanleiding en context van een probleem worden besproken, het probleem is gedefinieerd en een theoretisch kader wordt geformuleerd;
  • De student analyseert en rapporteert de resultaten van zijn onderzoek, met behulp van statistiek.
  • De student combineert in een conclusie de uitkomsten van het onderzoek met het theoretisch kader, wat leidt tot het beantwoorden van de (praktijk)onderzoeksvraag;
  • De student formuleert aanbevelingen voor de praktijk die volgen uit de resultaten van het onderzoek.

Inhoud

Op de Pedagogische Academie ontwikkelt de student zich in verschillende rollen. Tijdens deze module staat de rol van de onderzoeker centraal.

In de innovatiewerkplaats onderzoek gebruikt de student kennis en vaardigheden die je voorbereiden op het doen van een zelfstandig onderzoek verderop in de opleiding. Dit semester wordt er ook expliciet aandacht besteed aan het doen van literatuuronderzoek en het schrijven van een theoretisch kader wat de basis vormt voor het verdere onderzoek. Ook zal de student samenwerkingsvaardigheden oefenen, aangezien een projectgroep verantwoordelijk is voor het doorlopen van alle onderzoekstadia en het schrijven van een eindverslag. Drie actoren spelen een belangrijke rol gedurende dit project: (1) de student en de projectgroep, (2) de projectbegeleider (de docent) en (3) de opdrachtgever (de persoon die een organisatie met een probleem of een vraag representeert en die baat heeft bij de resultaten van het onderzoek). In sommige gevallen is de begeleidende docent ook opdrachtgever. Met het succesvol afronden van het project laat de student zien dat er succesvol samengewerkt kan worden én dat de hele cyclus van het onderzoeksproces begrepen en doorlopen wordt: en wordt een onderzoeksvraag geformuleerd die gebaseerd is op een uit de praktijk opgehaald ‘probleem’, er wordt een onderzoeksontwerp (design) gemaakt, het onderzoek wordt uitgevoerd en op correcte wijze weergegeven in een verslag volgens de structuur van een onderzoekscyclus.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie