Vak: Dit is onderzoek credits: 5
- Vakcode
- PBVB22MOD12
- Naam
- Dit is onderzoek
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- L.G. Koning
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Dit is onderzoek - Opdracht
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten
|
Inhoud
Voor alle professionals die op hbo-niveau worden opgeleid geldt dat een onderzoekende houding en het bezitten van onderzoeksvaardigheden belangrijk zijn voor het ontwikkelen van een kritisch-reflectieve houding als professional. Voor de onderwijsprofessional kan dit vanuit drie perspectieven worden ingevuld: de kritische professional, het dynamische werkveld en de onderzoekende houding van leerlingen, zie ook Van Swet & Munneke (2017).
In navolging van de conclusie uit een literatuuroverzicht van Kennisrotonde (2019) kiezen we er op de pabo voor om geen losse onderzoeksvaardigheden aan te bieden, maar lessen in onderzoeksvaardigheden te koppelen aan het daadwerkelijk uitvoeren van praktijkonderzoek (als just-in-time informatie) en aan lessen in didactiek waar aandacht is voor de onderzoekende houding van leerlingen.
In deze module komen beide aspecten dan ook terug. Enerzijds verdiepen de studenten zich in ontwerpend, ontdekkend en onderzoekend leren. Inhoudelijk is leergebied Natuur & Techniek aan deze module verbonden. Deel opdrachten worden in module 10c werkplekleren uitgevoerd. Een lessenreeks met een evaluatie en reflectie vormt de eerste deelopdracht van deze module.
Voor de tweede deelopdracht leren de studenten een onderzoek opzetten, uitvoeren en presenteren aan de hand van een vraagstuk uit de praktijk. De integrale opdracht behelst een presentatie aan de hand van een infographic (die wordt gemaakt aan de hand van het onderzoeksrapport dat alle deelopdrachten bevat).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie