Vak: Leergebieden in de praktijk credits: 5
- Vakcode
- PBVB23MOD15
- Naam
- Leergebieden in de praktijk
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- C.M. de Peuter
- Werkvormen
-
- Toetsen
-
- Leergebieden in de praktijk - Overige toetsing
Leeruitkomsten
- De student creëert een rijke leeromgeving om vakspecifieke kennis en vaardigheden over te brengen.
- De student creëert een veilig leerklimaat waarin op een talentkrachtige manier aan het betreffende leergebied wordt gewerkt.
- De student reflecteert op het door hem/haar ontworpen en gegeven onderwijs aan de hand van de betreffende kennisbasis.
- De student ervaart en analyseert de waarde van een kamp voor een positief schoolklimaat.
- De student evalueert zijn/haar leerproces aan de hand van de betreffende kennisbases en SLO leerdoelen.
Inhoud
In Module 15 verdiept de student zich in 2 leergebieden naar keuze, te weten: Natuur&Techniek, Motoriek, Mens en Samenleving en/of Kunst en Cultuur.
Daarvoor maken de studenten een onderwijsontwerp in de omgeving voor de leerlingen van de basisschool op Schiermonnikoog waarbij ze 1 leergebied kiezen op inhoud (natuur, techniek, geschiedenis en/of aardrijkskunde) en 1 als middel/vorm (dans, drama, muziek, beeldend en/of motoriek)
Daarnaast ervaren de studenten de betekenis van een kamp voor leerlingen en docenten in het PO.
Onderdelen die aan bod komen in de module
- Het onderwijs ontwerpen vanuit de beginsituatie en ontwikkelbehoefte van leerlingen en de kennisbases en SLO leerdoelen.
- Een week aan opfriscolleges/feestweek alle clusters en daarna een keuze maken voor verdieping.
- Motoriek komt grotendeels aan bod op het kamp zelf als groepsvormend middel.
- Evalueren van het leerproces en het gegeven onderwijs op het kamp d.m.v. verschillende manieren/methoden van kringgesprekken voeren in de klas.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie