Vak: IWP en onderzoek credits: 5
- Vakcode
- PBVB23OND2
- Naam
- IWP en onderzoek
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- K.M.T. Kleefsman
- Werkvormen
-
- Toetsen
-
- Eindopdracht - Opdracht
- Onderzoeksplan - Overige toetsing
Leeruitkomsten
De student werkt in deze module aan
PLU 11 De startbekwame leraar zet onderzoekend vermogen in om zich als leraar te ontwikkelen en bij te dragen aan de ontwikkelingen in zijn groep en zijn school.
Meer specifiek werkt hij aan de volgende leeruitkomsten:
1 De student onderbouwt het (eigen) handelen in de school met relevante bronnen
2 De student onderzoekt individueel op systematische en methodische wijze een probleem uit de context van de school
3 De student creëert een advies of ontwerp toepasbaar in zijn schoolcontext op basis van onderzoek
Inhoud
De studenten werken bij deze cursus in groepen van ongeveer vier studenten in een projectgroep aan een onderzoeksopdracht van een opdrachtgever uit de beroepspraktijk. De opdrachten volgen zoveel mogelijk uit samenwerking in innovatiewerkplaatsen.
De studenten doorlopen de hele onderzoekscyclus. Start is een kick-off met de opdrachtgevers/IWP’s om de opdracht te verhelderen en informatie uit de context op te halen. Het onderzoek mondt uit in een beroepsproduct (advies of ontwerp) met onderbouwend onderzoeksverslag voor de opdrachtgever.
De student gebruikt samenwerkvaardigheden in zowel de samenwerking met studenten als met de opdrachtgever.
De toets is de uitwerking van de opdracht in onderzoeksverslag met bijlagen. De student presenteert het beroepsproduct en onderzoek aan de opdrachtgever in de beroepspraktijk. Hierbij vindt uitwisseling plaats met andere deelnemers aan opdrachten vanuit dezelfde opdrachtgever.
Verplichte literatuur: Van der Donk, C. en Van Lanen, B. (2019). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. ISBN 9789046907320
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie