Vak: Healthy ageing credits: 5

Vakcode
SJVH20HA
Naam
Healthy ageing
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.O. van Diepen
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Healthy ageing - Opdracht

Leeruitkomsten

Analyseren (niveau 2) 
- De student brengt van een afgebakende complexe sociaaljuridische praktijksituatie en/of een open probleemstelling de feiten in kaart, maakt daarbij een ordening op sociaaljuridische relevantie, formuleert van daaruit de (rechts)vragen, kan deze schriftelijk en/of mondeling beantwoorden en verantwoorden en plaatst de feiten waar nodig in een sociale, maatschappelijke, culturele en/of persoonlijke context. 
- De student motiveert gemaakte keuzes in rechtsvragen, bronnen, plan van aanpak en aanbevelingen. 
- De student verwerkt bronnen in eigen tekst en brengt hierin verbanden aan. 

Adviseren (niveau 2) 
- De student motiveert schriftelijk of mondeling welke keuzes er gemaakt kunnen worden en welke consequenties die hebben voor de cliënt. 

Inhoud

In de cursus Healthy Ageing ligt de focus op juridische vraagstukken op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn. Healthy Ageing is een van de speerpunten van de Hanzehogeschool en ook van veel andere organisaties in Noord-Nederland. Kernbegrip van het speerpunt Healthy Ageing, en dus ook van juridische vraagstukken op dit gebied, is ‘gezondheid’ in de betekenis van het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. 

De cursus Healthy Ageing bouwt aan de hand van verschillende onderwerpen voort op de basiskennis en -vaardigheden van jaar 1. Blok 2.1 start met een introductie van het thema Healthy Ageing and Law, de opbouw van de cursus en de wijze van toetsing. Vervolgens maakt de student kennis met de inhoud van vier belangrijke wetten op het gebied van zorg en welzijn: de Zorgverzekeringswet, de Wet langdurige zorg, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). De onderwerpen die daarna in het studieonderdeel aan bod komen – ‘juridische relaties’, ‘klachten en geschillen,’vertegenwoordiging en het procesrecht.  – zijn gekoppeld aan deze vier wetten. De student levert de individuele schriftelijke opdracht in voor beoordeling (cijfer). 

In dit studieonderdeel is in blok 2.2 bij het onderwerp ‘Mobility Mentoring’ ruime aandacht voor de gezondheid en begeleiding van mensen met schulden.  

de toetsing en feedback op gemaakt werk en concepten vindt plaats in blok 2.2.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies