Vak: Hybrid Arts Lab (H.A.L.) credits: 30

Vakcode
AMVB25PLHAL1
Naam
Hybrid Arts Lab (H.A.L.)
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
30
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
J.A. de Lange
Werkvormen
  • Onderwijs
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Presentatie/verslag - Presentatie

Leeruitkomsten

Niveau Verdieping (semester 3-7): De student toont inzicht in het belang van kunst/design en theoretisch onderzoek en experiment voor de verwerving van kennis en vaardigheden en slaagt erin dit vorm te geven.

Exploratief onderzoek (Artistiek creëren & Onderzoeken en reflecteren)
  • De student voert zelfstandig artistiek onderzoek uit, waarbij intuïtie, experiment en praktijkgericht onderzoek samenkomen.
  • De student formuleert en verdiept een onderzoeksvraag door een iteratief werkproces.
  • De student ontwikkelt artistieke methodieken en alternatieve scenario’s.
Interdisciplinaire samenwerking (Verbinden met de Omgeving & Werken in een Praktijk)
  • De student werkt samen met diverse disciplines en externe partijen, waarbij kennisuitwisseling leidt tot nieuwe perspectieven.
  • De student integreert externe input en maatschappelijke ontwikkelingen in het werkproces.
  • De student beweegt zich flexibel tussen verschillende werkmethoden en perspectieven.
 Reflectief en experimenteel leren (Onderzoeken en Reflecteren & Artistiek Creëren)
  • De student experimenteert met onderzoeksmethoden en benut onzekerheid als artistieke kracht.
  • De student reflecteert kritisch op eigen proces en artistieke keuzes.
  • De student verbindt reflectie met artistieke output.
Zelfsturing en gelijkwaardigheid in Leren (Werken in een Praktijk & Verbinden met de Omgeving)
  • De student neemt initiatief en toont eigenaarschap over het eigen leerproces.
  • De student draagt actief bij aan gezamenlijke kennisontwikkeling.
  • De student positioneert zich bewust binnen relevante werkvelden en maatschappelijke contexten.
 Communicatie en presentatie (Werken in een Praktijk & Verbinden met de Omgeving)
  • De student onderzoekt en experimenteert met presentatievormen en communicatie.
  • De student presenteert werk en onderzoek op een betekenisvolle manier.
  • De student stemt communicatiestrategieën af op publiek, medium en context.
 Conceptuele verkenning (Artistiek Creëren & Onderzoeken en Reflecteren)
  • De student onderzoekt de invloed van concept en context op artistiek onderzoek.
  • De student experimenteert met thematische kaders zoals Choreography of a Fall en Poetics of Place.
  • De student integreert fysieke, digitale en sociale concepten in het werkproces.
Kritisch bewustzijn en maatschappelijke relevantie (Verbinden met de Omgeving & Onderzoeken en Reflecteren)
  • De student koppelt artistiek onderzoek aan maatschappelijke vraagstukken.
  • De student onderzoekt de impact van kunst op kennisproductie en collectieve verbeelding.
  • De student maakt ethische keuzes in materiaal, technologie en thematiek

Inhoud

H.A.L. is een experimenteel platform voor artistiek onderzoek in semester 6, waar studenten binnen een interdisciplinaire gemeenschap pionieren. In samenwerking met het Research Center, technische specialisten en docenten vormt H.A.L. een dynamische leeromgeving waarin experiment en dialoog centraal staan. Het project leidt tot een collectieve presentatie met een externe partner.
H.A.L. is een vrijplaats voor creatie en onderzoek, zonder vaste hiërarchie. Studenten verkennen de grenzen van hun discipline en stappen buiten hun comfortzone. Het vertrekpunt is een persoonlijke onderzoeksvraag, die zich ontwikkelt binnen een Community of Learners en kan uitgroeien tot een gedeelde zoektocht.
Binnen H.A.L. is er geen vooraf bepaalde (visuele) taal voor de ervaringen die studenten onderzoeken. Docenten en studenten staan als gelijken in dit proces, geïnspireerd door filosofen als Agamben en Rancière. Het project draait om het ontdekken van nieuwe onderzoeksmethoden en open-einde experimenten.
H.A.L. stimuleert kritische uitwisseling tussen disciplines en culturen en biedt ruimte voor individuele en collectieve verbeelding. Het is een avontuur waarin studenten, door te maken en te reflecteren, onbekende gebieden verkennen en nieuwe inzichten creëren.