Vak: Prototype credits: 10

Vakcode
CELB23PTT
Naam
Prototype
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
H.J. Pijbes
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Prototype - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Student is in staat om op basis van de marktverkenning het kern issue te bepalen en hierop een businessmodel of marketingoplossing te ontwikkelen:
1. Het kunnen bepalen op basis van analyse het kernissue en probleem van de opdrachtgever
2. Het doorvertalen van dit probleem naar operationele en/of strategische opties (out of the box gedachte)
3. De opties kort uitwerken op conceptueel (business) niveau
4. Een feitelijke keuze maken tussen de opties en dit beargumenteren
5. Verslaglegging incl. grafische en visuele vormgeving van de keuze (zie beschrijving van het onderdeel)

Inhoud

Niveau:
Gevorderd

Inhoud:
De inhoud van dit vak staat op Brightspace.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance