Vak: Toegepaste Circulaire Chemie credits: 5

Vakcode
LSVX23CIRCUCHEM
Naam
Toegepaste Circulaire Chemie
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E.M. Geertsema
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
  • Werkvorm 1
Toetsen
  • Toegepaste Circulaire Chemie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • Je beschrijft het concept duurzaamheid, waarom we duurzaamheid nodig hebben en hoe je kan bijdragen aan een duurzame samenleving. 

  • Je definieert gangbare concepten als circulaire chemie, hernieuwbare grondstoffen, biobased materialen, groene chemie en energietransitie en beredeneert onder welke criteria deze concepten bijdragen aan duurzaamheid. 

  • Je voert in groepsverband een project op gebied van duurzaamheid en/of circulaire chemie uit volgens de scientific method. 

  • Je evalueert bestaande chemische (productie)processen kwalitatief op circulariteit, en draagt suggesties aan voor verbeteringen. 

  • Je analyseert maatschappelijk relevante vraagstukken, op gebied van de materiële staat van de planeet, en beredeneert hoe deze verband houden met circulariteit en een duurzame samenleving, en draagt suggesties voor verbeteringen aan. 

  • Je maakt en geeft in groepsverband een wetenschappelijke presentatie, en geeft, ontvangt en verwerkt hierop inhoudelijke feedback. (PV = Persoonlijke Vaardigheden). 

 

DAS competenties 

Competentie 

Niveau (I-IV) 

Onderzoeken 

Experimenteren 

 

Ontwikkelen 

 

Beheren 

 

Adviseren 

Instrueren | Begeleiden | Doceren | Coachen 

 

Leidinggeven | Managen 

Zelfsturing 

 

Inhoud

Er wordt veel over duurzaamheid gezegd, geschreven en gediscussieerd. Maar wat is nu eigenlijk de definitie van duurzaamheid? En waarom krijgt duurzaamheid zoveel aandacht? En hoe kunnen we op materieel niveau een duurzame samenleving creëren? Op deze vragen ga je tijdens deze keuzemodule samen met je medestudenten en docenten antwoorden vinden (leeruitkomst 1). Zo zal onder meer duidelijk worden dat circulariteit, en in het bijzonder circulaire chemie, noodzakelijk is voor een duurzame samenleving. Ook andere veelgehoorde concepten zoals hernieuwbare grondstoffen, biobased materialen, groene chemie en energietransitie zullen besproken worden (leeruitkomst 2). In een projectgroep zal je vervolgens een bestaand (chemisch) productieproces gaan analyseren en evalueren op het circulaire karakter (leeruitkomsten 3&4). Of je gaat met je projectgroep een maatschappelijk relevant vraagstuk, op gebied van de materiële staat van de planeet, analyseren (bijvoorbeeld de stikstofcirculatie, leeruitkomst 3&5). Voor beide type projecten geldt dat je gaat beredeneren hoe je analyses en bevindingen verband houden met een duurzame samenleving. Met deze keuzemodule krijg je het inzicht en de ervaring dat je als professioneel wetenschapper kan bijdragen aan een duurzame samenleving en hoe je dit kan doen. Kortom: hoe je je eigen toekomst, en die van je medemensen, op een positieve manier kan beïnvloeden. Als projectgroep zal je je resultaten presenteren tijdens een slotsymposium (leeruitkomst 6). Afsluitend is er natuurlijk een gezellige lunch of borrel. 

School(s)

  • Instituut voor Life Science & Technology