Vak: Professional Development/Theory-Student Guidance 2 credits: 5
- Vakcode
- VGVB25PDT2
- Naam
- Professional Development/Theory-Student Guidance 2
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Engels, Nederlands
- Coördinator
- H.G. Briër
- Werkvormen
-
- Intervisie
- Opdracht
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Toetsen
-
- Student Guidance: Portfolio - Portfolio assessment
- Theory: Visueel Essay - Opdracht
Leeruitkomsten
Niveau Verdieping (semester 3-7): De student toont inzicht in het belang van ontwerpend en theoretisch onderzoek en experiment voor de verwerving van kennis en vaardigheden, en slaagt erin om hieraan vorm te geven.
2. ONDERZOEKEN EN REFLECTEREN
De student kan kritisch en vanuit meerdere perspectieven eigen werk en werkwijze en dat van anderen beschouwen. Daarmee kan de student het eigen ontwerper- of kunstenaarschap verdiepen, meer gelaagd maken en positioneren.
De student hanteert en ontwikkelt vanuit een open en experimentele houding artistieke onderzoeksmethodes om het werkproces te beïnvloeden en het werk inhoudelijk te verdiepen. De student maakt gebruik van bronnen en toont daarbij ethisch bewustzijn.
De student neemt initiatief om uitwisseling van feedback en inspiratie op te zoeken. Door in gesprek te gaan met anderen over artistieke methodieken en over inhoudelijke onderwerpen, vanuit interesses, positionering en/of vraagstelling, draagt de student bij aan een gesprek over het werk.
De student heeft een nieuwsgierige, onderzoekende en ondernemende houding naar andere perspectieven, werkpraktijken en manieren van denken. Door het delen van bevindingen met collega-studenten en met het werkveld bevraagt de student ook eigen denkwijzen, werkwijzen, werk en positionering.
3. VERBINDEN MET DE OMGEVING
De student positioneert zich als kunstenaar/ontwerper zowel inhoudelijk als relationeel in de contexten waarin deze werkt.
De student zoekt op een eigen manier verbindingen met de omgeving ten behoeve van het werk en het werkproces, als methode van artistiek onderzoek.
De student kan perspectieven van anderen toelaten in het werk en werkproces en laat zich daardoor raken en inspireren. Dat kunnen bijvoorbeeld actuele ontwikkelingen in de samenleving zijn, activiteiten van collega-makers of bronnen uit het verleden.
4. WERKEN IN EEN PRAKTIJK
De student kan condities voor een eigen werkpraktijk tot stand brengen, passend bij de eigen positionering. De student kan daartoe organiseren en communiceren met anderen.
De student kan on- en offline communiceren over het eigen werk, werkwijze en positionering als onderdeel van een werkpraktijk. Ook kan de student inzage geven in het creatieve werkproces en in onderzoeksactiviteiten. De student maakt keuzes in wat, aan wie en op welke manier en met welke middelen gecommuniceerd wordt. Een eigen stem en beeldtaal vormen hier een integraal onderdeel van. De student speelt met en onderzoekt de gevolgen van de communicatie voor verschillende groepen.
2. ONDERZOEKEN EN REFLECTEREN
De student kan kritisch en vanuit meerdere perspectieven eigen werk en werkwijze en dat van anderen beschouwen. Daarmee kan de student het eigen ontwerper- of kunstenaarschap verdiepen, meer gelaagd maken en positioneren.
De student hanteert en ontwikkelt vanuit een open en experimentele houding artistieke onderzoeksmethodes om het werkproces te beïnvloeden en het werk inhoudelijk te verdiepen. De student maakt gebruik van bronnen en toont daarbij ethisch bewustzijn.
De student neemt initiatief om uitwisseling van feedback en inspiratie op te zoeken. Door in gesprek te gaan met anderen over artistieke methodieken en over inhoudelijke onderwerpen, vanuit interesses, positionering en/of vraagstelling, draagt de student bij aan een gesprek over het werk.
De student heeft een nieuwsgierige, onderzoekende en ondernemende houding naar andere perspectieven, werkpraktijken en manieren van denken. Door het delen van bevindingen met collega-studenten en met het werkveld bevraagt de student ook eigen denkwijzen, werkwijzen, werk en positionering.
3. VERBINDEN MET DE OMGEVING
De student positioneert zich als kunstenaar/ontwerper zowel inhoudelijk als relationeel in de contexten waarin deze werkt.
De student zoekt op een eigen manier verbindingen met de omgeving ten behoeve van het werk en het werkproces, als methode van artistiek onderzoek.
De student kan perspectieven van anderen toelaten in het werk en werkproces en laat zich daardoor raken en inspireren. Dat kunnen bijvoorbeeld actuele ontwikkelingen in de samenleving zijn, activiteiten van collega-makers of bronnen uit het verleden.
4. WERKEN IN EEN PRAKTIJK
De student kan condities voor een eigen werkpraktijk tot stand brengen, passend bij de eigen positionering. De student kan daartoe organiseren en communiceren met anderen.
De student kan on- en offline communiceren over het eigen werk, werkwijze en positionering als onderdeel van een werkpraktijk. Ook kan de student inzage geven in het creatieve werkproces en in onderzoeksactiviteiten. De student maakt keuzes in wat, aan wie en op welke manier en met welke middelen gecommuniceerd wordt. Een eigen stem en beeldtaal vormen hier een integraal onderdeel van. De student speelt met en onderzoekt de gevolgen van de communicatie voor verschillende groepen.
Inhoud
NB Deze onderwijseenheid wordt in het Engels aangeboden; op individueel niveau kunnen studenten in het Nederlands werken.
Deze leerlijn bestaat uit twee onderdelen: Theory en Student Guidance.
Theory
Je werkt aan het design dilemma dat je docenten hebben geformuleerd op basis van de competenties van dit blok, en de inhoud die hieronder staat.
Het vinden en begrijpen van theoretische bronnen om te reflecteren op je ontwerpproces en te vertellen over je ontwerpen, gerelateerd aan het thema van het semester (thema afhankelijk van de gekozen major) wat je helpt je ideeën te contextualiseren en keuzes te maken in Studio en Lab.
Thema’s:
Student Guidance
Dit onderdeel biedt je essentiële ondersteuning bij academische en professionele ontwikkeling. Wat voor een ontwerper wil je worden?
Met je persoonlijke studiebegeleider bespreekt je studievoortgang, de uitdagingen waar je tegenaan loopt in het studieprogramma. De studiebegeleider kan je ook helpen bij het kiezen van een major en de keuzevakken, zodat je deze kunt afstemmen op je leerdoelen.
Dit onderdeel biedt je mentorschap, studieondersteuning en waar nodig middelen voor emotioneel welzijn. Je krijgt persoonlijke begeleiding om uitdagingen aan te gaan, je artistieke groei te verbeteren en je voor te bereiden op professionele kansen door het werkveld te verkennen.
Deze leerlijn bestaat uit twee onderdelen: Theory en Student Guidance.
Theory
Je werkt aan het design dilemma dat je docenten hebben geformuleerd op basis van de competenties van dit blok, en de inhoud die hieronder staat.
Het vinden en begrijpen van theoretische bronnen om te reflecteren op je ontwerpproces en te vertellen over je ontwerpen, gerelateerd aan het thema van het semester (thema afhankelijk van de gekozen major) wat je helpt je ideeën te contextualiseren en keuzes te maken in Studio en Lab.
Thema’s:
- Graphic: Concentrated Space
- Illustration: Smaller and Bigger Projects
- product: Use and Rethinking
- spatial: Purpose and Tectonic Experience
- Time based: Time
Student Guidance
Dit onderdeel biedt je essentiële ondersteuning bij academische en professionele ontwikkeling. Wat voor een ontwerper wil je worden?
Met je persoonlijke studiebegeleider bespreekt je studievoortgang, de uitdagingen waar je tegenaan loopt in het studieprogramma. De studiebegeleider kan je ook helpen bij het kiezen van een major en de keuzevakken, zodat je deze kunt afstemmen op je leerdoelen.
Dit onderdeel biedt je mentorschap, studieondersteuning en waar nodig middelen voor emotioneel welzijn. Je krijgt persoonlijke begeleiding om uitdagingen aan te gaan, je artistieke groei te verbeteren en je voor te bereiden op professionele kansen door het werkveld te verkennen.
Opgenomen in opleiding(en)
- Vormgeving Exchange Graphic Design Spring
- Vormgeving, Major Spatial Design
- Vormgeving, Major Time Based
- Vormgeving Exchange Product Design Spring
- Vormgeving, Major Graphic Design
- Vormgeving, Major Offroad
- Vormgeving, Major Illustratie en Animatie
- Vormgeving Exchange Spatial Design Spring
- Vormgeving Exchange Time Based Design Spring
- Vormgeving Exchange Illustration & Animation Spring
- Vormgeving, Major Product Design
School(s)
- Academie Minerva