Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Arts
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Academie Minerva
Locaties
  • Leeuwarden

Popcultuur

Programmabeschrijving

Beschrijving van het programma
Studenten van de opleiding Popular Culture ontwikkelen een grondige kennis van de huidige popcultuur, eigen ideeën over wat en hoe zij hieraan kunnen bijdragen en specifieke vaardigheden en vakkennis op het gebied van conceptualiseren, art direction, creatieve vormgeving, productie en uitvoering. Ook doen zij de organisatorische en ondernemersvaardigheden op die nodig zijn om deze competenties om te zetten in een succesvolle professionele creatieve praktijk.
Door de popcultuur en de creatieve industrie te bestuderen leren de studenten van de Academie voor Popcultuur niet alleen hun eigen creatieve praktijk op te bouwen, maar ook zelfstandig een artistieke muzikale en/of visuele interdisciplinaire identiteit te ontwikkelen die hen helpt om zich te positioneren als artistiek professional of creatief ondernemer.

 

Leeruitkomsten

Studenten aan de Academie voor Popcultuur verwerven vaardigheden die hen in staat stellen zelfstandig een professionele creatieve praktijk op te zetten op het gebied van popcultuur. Binnen de bacheloropleiding Popular Culture worden studenten toegerust met de vaardigheden die zij nodig hebben om de kerntaken van een artistiek professional/creatief ondernemer uit te voeren:
  1. Ontdekken & waarnemen. Trends en ontwikkelingen in de hedendaagse samenleving bestuderen in verband met je eigen creatieve praktijk, en leren jezelf in deze context te positioneren als kunstenaar en creatief ondernemer.
  2. Fantaseren & verbeelden. Inspirerende concepten op basis van persoonlijke kernwaarden onderzoeken, ontwikkelen en presenteren om een authentieke samenhang te creëren tussen artistieke productie en creatief ondernemerschap.
  3. Ontwerpen & testen. Diverse bètaversies van producten, diensten of evenementen maken en testen om een beeld te geven van de mogelijke creatieve/artistieke output en resultaten en deze te vergelijken en analyseren.
  4. Afmaken & leveren. Een volwaardig(e) product, dienst of evenement presenteren en leveren aan een publiek, doelgroep of klant.
  5. Plannen & aansturen. Het creatieve productieproces, de werkomgeving, de netwerken, de partnerschappen en de onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s aansturen, organiseren, verbeteren en inzichtelijk maken voor degenen die erbij betrokken zijn.
  6. Zaaien & oogsten. Een optimaal effect en rendement mogelijk maken door onderzoek te doen naar mogelijkheden om te investeren, ondernemen en oogsten.
De opleiding Popular Culture vereist van studenten een interdisciplinaire houding, zodat zij beter in staat zijn om verbanden te leggen en samen te werken als professionele kunstenaars en zij hun kansen als ondernemer in de creatieve sector kunnen optimaliseren. Het onderwijs en de beoordelingsmethoden van de Academie voor Popcultuur zijn praktijk- en productgericht, waardoor studenten ontdekken hoe het is om te werken, presteren en ondernemen in de echte wereld van de (internationale) popcultuur.
De bacheloropleiding Popular Culture bestaat uit 240 ECTS (een propedeuse van 60 ECTS en een vervolgprogramma van 180 ECTS).
De inhoud van het vervolgprogramma is gebaseerd op het internationale beroepsprofiel van een artistiek professional/creatief ondernemer.
Het vervolgprogramma omvat een major en een zelfgekozen minor. De major bestaat uit verplichte vakken en keuzevakken, waardoor de student een persoonlijk beroepsprofiel kan ontwikkelen binnen het domein van de popcultuur. Met de optionele minor kan dit profiel worden verbreed door onderwijs te volgen op een ander terrein dan popcultuur.
Aangezien Popular Culture een praktijkgerichte opleiding is, maken ook een stage (30 ECTS) en andere praktische opdrachten een essentieel en verplicht onderdeel uit van het programma, evenals een afstudeerproject (60 ECTS). Studenten aan de Academie voor Popcultuur krijgen een complete opleiding die zich onderscheidt door een praktische, ondernemingsgerichte aanpak.
 

Programma

Popcultuurcredits

Eerste jaar 60

Tweede jaar 60

Derde jaar 60

Vierde jaar 60