Opleiding

Toegekend diploma
Associate degree in Human Resource Management
Programmaduur
120 maanden
ECTS credits
120
Niveau eindkwalificatie
Associate degree
Vorm
Deeltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Bedrijfskunde
Locaties
  • Groningen

Human Resource Management

Programmabeschrijving

HR-professionals brengen de verbinding tot stand tussen mens en organisatie. Ze zetten daarbij in op een duurzame verbinding, een duurzame arbeidsrelatie terwijl er ook behoefte is aan flexibel in te zetten medewerkers. In de omgeving van organisaties, in de samenleving, is veel in beweging en dat is van invloed op de manier van organiseren en werken. Denk allereerst aan de krappe arbeidsmarkt in veel sectoren. Denk aan de noodzaak voor organisaties om duurzaam te produceren. Denk aan technologische ontwikkelingen zoals toepassingen van AI. Denk aan de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt die is opgegroeid met de informatietechnologie en die betekenis en variatie in het werk zoekt met veel mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Denk aan de maatschappelijke roep om een sociaal veilige werkomgeving die inclusief is. Al deze ontwikkelingen vragen van de HR-professional maatwerk en tevens een  goede inrichting van HR- werkprocessen.

In onze opleiding besteden we in het eerste jaar aandacht aan de thema’s arbeidsmarktontwikkeling, werving, selectie en onboarding; werkwelzijn en duurzame inzetbaarheid; de toekomst van werk; leiderschap. De professionele rol die hier het beste bij aansluit is de brede rol van de HR-officer.  In het tweede jaar staan de rollen van de talentcoach en m.n. die van de recruiter centraal. Manieren van werving en selectie via social media zoals LinkedIn; wetgeving; werken aan inclusiviteit; gespreksvoering in het kader van loopbaantransities; boeien en binden, dit zijn onderwerpen die dan aan bod komen.

Studenten werken regelmatig individueel of in tweetallen aan opdrachten uit de eigen praktijk, ondersteund door theorielessen, workshops en trainingen. Voor de voortgang zijn er tijdens het werkproces diverse inhoudelijke besprekingen en feedbackrondes met medestudenten en met de opdrachtgever en andere betrokkenen in de organisatie. Doel van een praktijkopdracht is te komen tot een oplossing voor een actueel HR-vraagstuk; een oplossing die past bij de organisatie die daarom vraagt.
Verder staat in de opleiding de eigen professionele ontwikkeling centraal.

Leeruitkomsten

In het Landelijk Opleidingsprofiel 2024+ van de Associate degree-opleiding HRM worden vijf leerresultaten voor de HR-professional op Ad-niveau beschreven. Dit zijn:
  1. Samenwerken
  2. Communiceren
  3. Probleemoplossend vermogen
  4. Lerend vermogen
  5. Methodisch handelen

Naast de beschrijving van vijf leerresultaten voor de Ad HRM’er, worden in het profiel ook vijf kerncompetenties beschreven gericht op het niveau van de Ad HRM. De kerncompetenties geven een inhoudelijk beeld van het HR-vak. Dit zijn:
  1. Werken vanuit een professionele beroepshouding en vanuit persoonlijk leiderschap.
  2. HR-activiteiten uitvoeren en evalueren, verbeteringen invoeren met focus op werkprocessen op operationeel en tactisch niveau, rekening houdend met de maatschappelijke context.
  3. Begeleiden van individu en team ten behoeve van hun persoonlijke en/of professionele ontwikkeling.
  4. Realiseren van de gewenste match tussen vraag en aanbod van arbeid.
  5. Doelgericht HR-data verzamelen, analyseren, presenteren en inzichtelijk maken.

De vijf leerresultaten van het landelijk opleidingsprofiel zijn door ons uitgewerkt in zogeheten leeruitkomsten (LU’s) op twee beheersingsniveaus. De studieonderdelen van het eerste jaar zijn van niveau 1. Het tweede jaar is hoofdzakelijk van niveau 2.