Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Arts
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Bedrijfskunde
Locaties
  • Groningen

Human Resource Management

Programmabeschrijving

HR-professionals brengen de verbinding tot stand tussen mens en organisatie. Ze zetten daarbij in op een duurzame verbinding, een duurzame arbeidsrelatie terwijl er ook behoefte is aan flexibel in te zetten medewerkers. In de omgeving van organisaties, in de samenleving, is veel in beweging en dat is van invloed op de manier van organiseren en werken. Denk allereerst aan de krappe arbeidsmarkt in veel sectoren. Denk aan de noodzaak voor organisaties om duurzaam te produceren. Denk aan technologische ontwikkelingen zoals toepassingen van AI. Denk aan de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt die is opgegroeid met de informatietechnologie en die betekenis en variatie in het werk zoekt met veel mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Denk aan de maatschappelijke roep om een sociaal veilige werkomgeving die inclusief is. Al deze ontwikkelingen vragen om maatwerk van de HR-professional die de eigen activiteiten steeds meer moet afstemmen met diverse betrokkenen.

In onze opleiding besteden we in het eerste deel van de opleiding aandacht aan thema’s zoals arbeidsmarktontwikkeling, werving, selectie en onboarding; werkwelzijn en duurzame inzetbaarheid; de toekomst van werk; leiderschap; beïnvloeden van prestaties. Studenten bieden voor externe opdrachtgevers ook oplossingen voor actuele HR-vraagstukken. Grote thema’s waar studenten uit kunnen kiezen in het tweede deel van de opleiding zijn: HRM in ontwikkeling; Loopbaanontwikkeling en inclusief HRM; Zingevend leiderschap en Organisatieontwikkeling en verandering.

Vaak werken studenten in kleine groepjes aan opdrachten uit de praktijk, ondersteund door theorielessen, workshops en trainingen en door inhoudelijke besprekingen met feedbackrondes. Doel is te komen tot een oplossing, in de vorm van een ontwerp of een advies, dat past bij de organisatie die daarom vraagt. De oplossing wordt onderbouwd op basis van theorie en systematisch verzamelde data. Naarmate de studie vordert, worden de praktijkopdrachten complexer.
Verder staat in de opleiding de eigen professionele ontwikkeling centraal. We verwachten dat studenten hun eigen studie en hun eigen (studie)loopbaan meer en meer zelf vorm geven.


Leeruitkomsten

​In het landelijk profiel Bacheloropleiding HRM 2024+ worden zes kerncompetenties beschreven die ook voor de beginnende beroepsbeoefenaars gelden die onze opleiding hebben afgerond. Het is een breed profiel vanwege het brede beroepsdomein.
  1. Werken vanuit een professionele beroepshouding en leiderschap;
  2. Beleid ontwikkelen, uitvoeren en evalueren in een organisatorische en maatschappelijke context;
  3. Initiëren, faciliteren en implementeren van veranderingsprocessen in organisaties en andere samenwerkingsverbanden;
  4. Ontwikkelen van individuen, teams en organisaties;
  5. Realiseren van de gewenste match tussen vraag en aanbod van arbeid op micro-, meso- en macroniveau;
  6. Doelgericht HR-data verzamelen en analyseren.
De zes kerncompetenties van het landelijk opleidingsprofiel zijn uitgewerkt in zes Leerwegonafhankelijke leeruitkomsten (LOL’s). Na afronding van de opleiding heb je deze zes LOL's op niveau 3 behaald:

LOL 1: Professioneel handelen
De beginnende HR-professional toont persoonlijk leiderschap en werkt vanuit een professionele beroepshouding. Je laat zien dat je over een professionele beroepshouding beschikt. Dit betekent dat je in je gedrag laat zien dat jij je verder ontwikkelt in de onderstaande facetten. Dit impliceert dat je ook beschikt over de onderliggende kennis die hiervoor nodig is, zodat je jouw professionele identiteit ontwikkelt.

LOL 2: HRM ontwikkelen
Als beginnende HR-professional vertaal je bedrijfskundige, organisatorische en maatschappelijke doelstellingen, behoeftes en ontwikkelingen naar HR-doelstellingen en activiteiten en realiseer je deze in nauwe samenwerking met de betrokkenen, zodat er door middel van betekenisvolle arbeidsrelaties waarde wordt toegevoegd aan deze verschillende doelstellingen.

LOL 3: Veranderen
De beginnende HR Professional ondersteunt, faciliteert en implementeert in samenwerking met in- en externe stakeholders veranderingsprocessen in de organisatie en samenwerkingsverbanden, zodat de organisatie in staat is om mee te bewegen in een dynamische en complexe omgeving.

LOL 4: Leren en ontwikkelen
Als beginnende HR-professional initieert en realiseer je de gewenste ontwikkeling bij individuele medewerkers, teams en (onderdelen van) de organisatie op actuele en toekomstige behoeftes in samenwerking met betrokkenen, zodat continue ontwikkeling van de organisatie als geheel wordt ondersteund ten behoeve van de wendbaarheid van de medewerkers in de organisatie.

LOL 5: Ontwikkelen van loopbanen en (inclusieve) arbeidsmarktstrategieën
Je realiseert dat de juiste medewerkers, op het juiste moment, op de juiste plek in de organisatie beschikbaar zijn (fysiek, mentaal en emotioneel). Dit in samenwerking met betrokkenen, zodat de organisatie een bijdrage levert aan betekenisvol werk en loopbaanperspectieven vanuit een visie op diversiteit, inclusie & gelijkwaardig HRM.

LOL 6: Onderzoeken en besluiten
Als beginnende HR-professional bereid je beslissingen voor over de inzet van HRM en/of over bedrijfsorganisatorische aanpassingen aan de hand van verzamelde en geanalyseerde data uit de praktijk en uit actuele en erkende theorie, zodat de voorgestelde aanpassingen goed onderbouwd en navolgbaar zijn.

Programma

Human Resource Managementcredits

Jaar 4 Human Resource Management 60