Vak: Usability Design credits: 5

Vakcode
CMVP20USD
Naam
Usability Design
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
M.W. Verweij
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Usability Design - Overige toetsing

Leeruitkomsten

A3. De CMD’er doet de benodigde kennis op van het domein, zoekt  relevante theorieën op en analyseert nieuwe technologische ontwikkelingen en begrijpt de mogelijkheden hiervan om het probleem op te lossen.
(Niveau 1): De CMD’er interpreteert de kennis van het domein, zoekt relevante theorieën op en analyseert conventionele techniekenen begrijpt de mogelijkheden hiervan om het eenvoudige probleem op te lossen

C1. De CMD’er werkt digitale interactieve prototypes uit van ‘low-fidelity’ tot ‘high-fidelity’ en maakt hierbij gebruik van methoden en technieken om prototypes te maken.    
(Niveau 1): De CMD’er werkt onder begeleiding eenvoudige prototypes uit en maakt hierbij gebruik van eenvoudige methoden en technieken om prototypes te maken.

C2. De CMD’er past zijn kennis van mens-machine-interactie toe in het prototype.
(Niveau 1): De CMD’er beschrijft hoe de kennis over mens-machine-interactie is verwerkt in het prototype

D1. De CMD’er evalueert tijdens het ontwerpproces of het product/dienst het beoogde doel kan bereiken.
(Niveau 1):De CMD’er past minimaal één evaluatiemethode toe tijdens het ontwerpproces.

F1. De CMD’er weet het ontwerptraject te plannen, uit te voeren, te controleren, te beheren (tijd, budget, informatie, kwaliteit, haalbaarheid), succes- en risicofactoren in te schatten en informeren over de voortgang van het ontwerpproject.
(Niveau 1): De CMD’er plant, voert uit, controleert, beheert (tijd, budget, informatie, kwaliteit, haalbaarheid), schat succes- en risicofactoren in en informeert over de voortgang bij een eenvoudig en gestructureerde ontwerptraject in een eenvoudige context.  

 

Inhoud

Usability Design is het tweede blok in de leerlijn Learning CMD, waar de basis van CMD centraal staat. In Usability Design wordt de focus gelegd op ontwerp voor web. De aangeleerde theorie (Body of Knowlegde), ontwerpvaardigheden (Creative Design) en technische vaardigheden (Creative Technologies) worden getoetst bij het maken van een redesign van een bestaande website. De studenten verbeteren en testen de door hun verbeterde versie.  

Het ontwerp wordt verbeeld door middel van een prototype, waarvan een gedeelte technisch wordt uitgewerkt. Naast dit ontwerp leveren de studenten een Design Document in met hun theoretische onderbouwing.