Vak: Rekenen 2; Verhoudingen credits: 5

Vakcode
ALVH21REK2
Naam
Rekenen 2; Verhoudingen
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R.P. Doornbos
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Rekenen 2; Verhoudingen - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Programma LeerUitkomsten (PLU) 
 
De module rekenen draagt bij aan de onderstaande programma leeruitkomsten op eindniveau: 
 

PLU1 De startbekwame leraar creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen. 
PLU2 De startbekwame leraar voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen. 
PLU3 De startbekwame leraar creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 
PLU4 De startbekwame leraar ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes. 
 
De student werkt aan de volgende leeruitkomsten binnen het domein Verhoudingen: 
 
1. De student demonstreert rekenvaardigheid en gecijferdheid op referentieniveau 3S, zoals vastgelegd in de Kennisbasis 
2. De student legt uit hoe rekenvaardigheden uit het basisonderwijs voorbereiden op en terugkomen in het voortgezet onderwijs 
3. De student hanteert de wiskundige kennis en vaardigheden die nodig zijn om rekenen-wiskunde te onderwijzen in het basisonderwijs.  
4. De student beschrijft het verloop van de reken-wiskundige ontwikkeling van leerlingen en de misconcepties die hierbij kunnen voorkomen. 
5. De student past vakdidactische kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het onderwijzen van rekenen-wiskunde en het verhelpen van misconcepties toe. 
6. De student beschrijft de opbouw van het curriculum en de leerlijnen. 
7. De student geeft voorbeelden van (les)materiaal dat gebruikt kan worden binnen het rekenonderwijs. 
 
 
 
 

 

Inhoud

Verhoudingen  
In deze module wordt zowel de professionele gecijferdheid als de vakdidactiek voor het domein procenten, verhoudingen, breuken en kommagetallen (Verhoudingen) behandeld. Er wordt voortgebouwd op de didactische kennis die bij Hele Getallen is opgedaan. 
 
De student leert de leerlijnen van het domein Verhoudingen kennen, het daarbij behorende begrippenapparaat en leert didactisch te handelen. 
De student ontwikkelt zijn eigen professionele gecijferdheid en leert deze in te zetten ten behoeve van het ontwikkelen en het geven van onderwijs.  

De student krijgt inzicht in welke materialen en bronnen beschikbaar zijn, inclusief digitale, om onderwijs binnen het domein Verhoudingen te ontwikkelen. 
 
De bedoeling is dat de student na deze module:  
- Zelf beschikt over rekenvaardigheid op Kennisbasisniveau in het domein Verhoudingen 
- Rekenen-wiskunde betekenis kan geven voor kinderen 
- Oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kan realiseren 
- Wiskundig denken van kinderen kan bevorderen 
 
Later in de leerlijn zal het domein Meten en Meetkunde aan bod komen. De vakdidactische principes die bij Hele Getallen en Verhoudingen aan de orde zijn gekomen, komen daar weer terug. 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies